dc.contributor.author | Thiesen, Tore Hauke | |
dc.date.accessioned | 2019-06-29T00:31:48Z | |
dc.date.available | 2019-06-29T00:31:48Z | |
dc.date.issued | 2019-06-29 | |
dc.date.submitted | 2019-06-28T22:00:10Z | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/1956/20516 | |
dc.description.abstract | Denne studien undersøker hvordan studenter i høyere utdanning reflekterer rundt seksuell trakassering, i lys av #metoo. Forskningen på seksuell trakassering har lenge vært sentrert rundt arbeidslivet og offentlige institusjoner, uten å anerkjenne subjektets egne erfaringer og offentligheten som arena for trakassering. Omtrent et år etter at Alyssa Milano delte twitter-meldingen som endret hele verdens bevissthet om uønsket seksuell oppmerksomhet, har denne studien undersøkt hvordan 12 studenter i alderen 18-25 år opplevde #metoo-bevegelsen og hvordan de forholder seg til seksuell trakassering i dag. Formålet med studien er å bidra til økt kvalitativ kunnskap om unges oppfatning av og erfaringer med egen seksualkultur. Hvordan opplevde studentene selv #metoo-bevegelsen? Hvilke normer og forventinger er knyttet til seksualkulturen deres, og hvordan representerte #metoo en motreaksjon mot disse? Den overordnede problemstillingen for prosjektet er: Hvordan reflekterer unge studenter rundt sine erfaringer med seksuell trakassering, et år etter #metoo-bevegelsen? For å belyse denne problemstillingen har jeg gjennomført 4 fokusgruppe-intervjuer, to med menn og to med kvinner. Prosjektet benytter et aktørperspektiv, hvor en abduktiv strategi har blitt brukt for å nå aktørenes subjektive fortolkninger. Analysen er preget av en vekselvirkning mellom teori og empiri, hvor Connells (1987) teori om hegemonisk maskulinitet har fungert som et veiledende begrep i møte datamaterialet. Studiens funn antyder at tradisjonelle kjønnsroller spiller en sentral rolle i informantenes refleksjoner rundt #metoo og fortellingen om russetiden og fadderuken. Analysen avdekker en dobbel seksuell standard som kommer til uttrykk i både institusjonelle og kulturelle praksiser. Slik fremheves flere heteronormative forventinger som både kvinnelige og mannlige informanter aktivt forholder seg til og reproduserer. Denne studien viser hvordan samfunnsvitenskapen kan bidra til å forstå de strukturelle problem som #metoo problematiserte bedre. | en_US |
dc.language.iso | nob | |
dc.publisher | The University of Bergen | |
dc.subject | diskurs | |
dc.subject | fadderuke | |
dc.subject | butler | |
dc.subject | sex | |
dc.subject | tore | |
dc.subject | uønsket | |
dc.subject | russ | |
dc.subject | sosiologi | |
dc.subject | sexual | |
dc.subject | hauke | |
dc.subject | bourdieu | |
dc.subject | seksuell | |
dc.subject | thiesen | |
dc.subject | menn | |
dc.subject | kjønn | |
dc.subject | kjønnsroller | |
dc.subject | universitetet | |
dc.subject | #metoo | |
dc.subject | standard | |
dc.subject | samtidens seksuelle forventninger | |
dc.subject | trakassering | |
dc.subject | uib | |
dc.subject | fadder | |
dc.subject | forventninger | |
dc.subject | dominans | |
dc.subject | hooke | |
dc.subject | incel | |
dc.subject | homososialitet | |
dc.subject | normer | |
dc.subject | likestilling | |
dc.subject | femininitet | |
dc.subject | seksualkultur | |
dc.subject | homo | |
dc.subject | nøkkelmetaforen | |
dc.subject | hegemoni | |
dc.subject | uke | |
dc.subject | hegemonisk | |
dc.subject | Me Too | |
dc.subject | kvinner | |
dc.subject | heteronormativitet | |
dc.subject | fadderbarn | |
dc.subject | bergen | |
dc.subject | 2019 | |
dc.subject | master | |
dc.subject | connell | |
dc.subject | nøkkel | |
dc.subject | maskulinitet | |
dc.subject | sosialitet | |
dc.subject | makt | |
dc.subject | forbud | |
dc.subject | oppmerksomhet | |
dc.subject | seksualitet | |
dc.subject | metafor | |
dc.subject | double | |
dc.subject | tradisjonelle | |
dc.subject | seksuell trakassering | |
dc.subject | #MeToo | |
dc.subject | maskulin | |
dc.subject | russetid | |
dc.title | Samtidens seksuelle forventninger: En kvalitativ studie av unge studenters tanker om seksualitet, trakassering og #metoo | |
dc.title.alternative | Contemporary sexual expectations: A qualitative study of young students' thoughts on sexuality, sexual harassment and #metoo | |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2019-06-28T22:00:10Z | |
dc.rights.holder | Copyright the Author. All rights reserved | en_US |
dc.description.localcode | SOS360 | |
dc.description.localcode | MASV-SOS | |
dc.subject.nus | 732106 | |
fs.subjectcode | SOS360 | |
fs.unitcode | 15-11-0 | |