Show simple item record

dc.contributor.authorRøsjorde, Richard
dc.date.accessioned2019-07-31T11:30:53Z
dc.date.available2019-07-31T11:30:53Z
dc.date.issued2019-07-26
dc.date.submitted2019-07-25T22:00:01Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/20606
dc.description.abstractHvordan har Forsvarets Spesialstyrker (FS) lykkes med militær rådgivning av Crisis Response Unit (CRU) 222 når de står overfor komplekse utfordringer som tilsynelatende hindrer vellykket statsog demokratibygging i Afghanistan? Ved å analysere Marinejegerkommandoens (MJKs) tilnærming til militær rådgivning i perioden 2015 til 2018 mot funn fra relevant litteratur har forfatteren konkludert med at Special Operations Advisor Team (SOATs) tilnærming i stor grad samsvarer med identifiserte suksesskriterier for Militær Assistanse (MA). Nevnte tilnærming har lykkes med, og har bidratt til vellykket kapabilitetsutvikling av CRU 222 under særs vanskelige forhold, og i et land preget av kontinuerlig opprør og krig. Rådgivningsoppdraget har stadig vært påvirket av det blir forlenget ett år av gangen (Regjeringen 2018). Etter overgangen til Resolute Support Mission (RSM) fra International Security Assistance Force (ISAF) i 2015 endret oppdraget karakter. Afghanske sikkerhetsstyrker ble selv ansvarlig for sikkerheten i landet. Hovedsakelig skulle MJKs oppdrag løses gjennom trenings- og rådgivningsfunksjon i leir, men slik ble det ikke (Regjeringen 2014). Perioden ble imidlertid preget av fortsatt behov effektiv bekjempelse av opprøret, derav dilemmaet som har og fremdeles preger oppdraget; Selvstendige afghanske politispesialoperasjoner krever institusjonelt velfungerende samhandling mellom ulike etater i innenriksministeriet. Afghanistan opplever svekket økonomi, forverret sikkerhet, svakt rettsapparat, økning i fattigdom og redusert tillit til den afghanske regjeringen (Strand, Borchgrevink og Harpviken 2017: 46). Noen kontingenter har fokusert mest på rådgivning som fremmer kapabilitetsutvikling andre mer på effektbasert tilnærming. Dette indikerer noe ulik oppfattelse av hvordan oppdraget bør løses. Masteroppgaven konkluderes med at realkompetansen som er opparbeidet i FS danner et unikt grunnlag som anbefales inkludert når en eventuell nasjonal MA doktrine utvikles for MA. De norske rådgiverne har lykkes meget godt med sin rådgivning under alle forhold. Deres tilnærming viser at etablering og utvikling av en kapabel spesial-politistyrke som funksjonell del av rule of law i etterkrigs stats- og demokratibygging er mulig. Fremfor alt kreves langsiktighet og en høyoppløselig plan som tar høyde for alle faser, krav til partnerstyrken, dens rolle i samfunnet og raskeste og mest effektive vei mot selvstendighet. Denne masteroppgaven inneholder generisk forslag til operasjonsrammeverk basert på funn fra intervjuobjektene og litteraturstudien.en_US
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.subjectNSTR
dc.titleMarinejegerkommandoens evne til militær rådgivning. Crisis Response Unit 222 Special Operations Advisory Team i Afghanistan, 2015-2018
dc.title.alternativeNORNAVSOF abilities for military assistance
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2019-07-25T22:00:01Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserveden_US
dc.description.degreeMasteroppgave i demokratibygging
dc.description.localcodeSAMPOL650
dc.description.localcodeVIDSVHG
dc.description.localcodeMASV-DEMOK
dc.description.localcodeVIDSVMP00
dc.subject.nus731112
fs.subjectcodeSAMPOL650
fs.unitcode15-13-0


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record