Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGangstøe, Susanne Helen
dc.date.accessioned2019-08-01T07:46:10Z
dc.date.issued2019-07-09
dc.date.submitted2019-07-08T22:00:25Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/20622
dc.description.abstractI denne oppgaven tar jeg for meg kontraktene mellom produsenter og detaljister i dagligvaremarkedet. Jeg ønsker å studere forskjellen mellom observerbare og hemmelige innkjøpspriser og hvordan dette får innvirkning på utsalgsprisene som detaljistene setter. For å studere dagligvaremarkedet benytter jeg oligopolteori og ser på teori for hvordan aktørene kan samarbeide om høye utsalgspriser. Dagligvaremarkedet har egenskaper som gjør det godt egnet for aktørene å samarbeide om høye priser til konsumentene. Fra modellene som sammenlikner observerbare og hemmelige kontrakter får vi ulike resultater, hvor en kritisk forutsetning er hvilken type kontrakt man studerer. For kontrakter utformet som todelte tariffer vil hemmelige innkjøpspriser føre til at detaljistene setter lavere utsalgspriser enn tilfellet ved observerbare kontrakter. Hvis man derimot antar at kontraktene er lineære får man motsatt resultat. Da vil det være mest gunstig for konsumentene at innkjøpspriser er observerbare, siden dette gir lavest utsalgspriser.en_US
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsAttribution (CC BY)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.titleHemmelige kontrakter i dagligvaremarkedet
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2019-07-08T22:00:25Z
dc.rights.holderCopyright the Authoren_US
dc.description.degreeMasteroppgave
dc.description.localcodeECON391
dc.description.localcodePROF-SØK
dc.description.localcodeMASV-SØK
dc.subject.nus734103
fs.subjectcodeECON391
fs.unitcode15-15-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution (CC BY)
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution (CC BY)