Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHelbig, Florian
dc.date.accessioned2019-10-02T11:42:46Z
dc.date.available2019-10-02T11:42:46Z
dc.date.issued2019-10-02
dc.date.submitted2019-10-01T22:00:05Z
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1956/20901
dc.description.abstractFarevarsler fra Meteorologisk institutt skal varsle mot mulige skader forårsaket av uvær. Brukerne skal med slike farevarsler forberede seg på mulige uvær. Denne oppgaven fokuserer på hvordan de nye farevarslene til Meteorologisk institutt blir forstått av vanlige brukere. Dette undersøkes ved å gjennomføre kvalitative enkeltintervjuer med informanter fra to forskjellige aldersgrupper. I tillegg er det gjennomført en kvalitativ tekstanalyse av farevarslene, for å forstå varslene og finne ut hvordan de prøver å kommunisere sitt budskap. Farevarslene er nye og forståelsen av værrelaterte tekster er et lite utforsket, men viktig området for samfunnet. Tidligere forskning har i hovedsak benyttet eksperimenter og kvantitative spørreundersøkelser som metode. Denne oppgaven fokuserer altså på et samfunnsmessig relevant og værrelatert befolkningsvarsel med en medievitenskaplig og kvalitativ tilnærming. Målet er å kunne hjelpe med å forbedre fremtidige farevarsler. Det finnes mange aspekter som kan påvirke forståelsen av farevarsler. Ett av disse aspektene er minner og erfaringer. Personer med mer livserfaring og flere opplevelser av værrelaterte hendelser har sannsynligvis en annen forståelse av et farevarsel en andre. Ett annet aspekt er forskjellige bruksmåter i hverdagen. En person som skal en tur på fjellet, vil sannsynligvis være mer interessert i et farevarsel enn en person som er hjemme i stuen og ikke blir påvirket av vær. Samtidig spørs det også om brukerne generelt har tillit til meteorologene som lager farevarslene og om de nye farevarslene med sine nye farenivåer, ny struktur og nye symboler er forståelig. Resultatene viser at farevarslene stort sett blir forstått, men at denne forståelsen blir styrt av tidligere erfaringer, behov og personlige interesser. I tillegg finnes forskjellige utfordringer knyttet til farevarslene som også kan påvirke brukernes forståelse eller bruksmønstre. Blant disse utfordringer er en farefokusert begrepsvandel, tillitssenkende mediedekning og utilstrekkelig oppfylling av brukernes behov.en_US
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectekstremværvarsel
dc.subjectYr
dc.subjectfarevarsel
dc.subjectMeteorologi
dc.subjectYr.no
dc.subjectsevere weather warning
dc.subjectuvær
dc.subjectvær
dc.subjectekstremvær
dc.subjectMeteorologisk institutt
dc.subjectværvarsel
dc.subjectværmelding
dc.titleFare, vær og varsel - En kvalitativ studie av vanlige brukeres forståelse av multimediale farevarsler
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2019-10-01T22:00:05Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserveden_US
dc.description.degreeMasteroppgave i medievitenskap
dc.description.localcodeMEVI350
dc.description.localcodeMASV-MEVI
dc.subject.nus735116
fs.subjectcodeMEVI350
fs.unitcode15-17-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel