Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSakseid, Per Gunnar Utbø
dc.date.accessioned2019-12-05T03:15:56Z
dc.date.available2019-12-05T03:15:56Z
dc.date.issued2019-12-05
dc.date.submitted2019-12-04T23:00:04Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/21056
dc.description.abstractDette studiet har som mål å utforske lokalt engasjement for eget bomiljø på Møhlenpris og hvordan dette er med å forme byrommet. Den empiriske dataen som ble produsert i løpet av feltarbeidet sees i lys av et tredelt teoretisk rammeverk om automobilitet og bilavhengighet, medvirkning i planlegging, og stedsteori. Studien utforsker stedsoppfatninger på Møhlenpris, hvordan opplevelser av trygghet og trivsel henger sammen med engasjementet for endring av byrommet, og hvilke utfordringer dette innebærer for både planmyndigheter og lokale beboerforeninger. I tillegg gir et historisk perspektiv på tidligere engasjement for bomiljø og bilreduksjon et innblikk i hvordan aksjonsformer i bydelen har endret seg over tid. Konteksten for å studere dette bygger på ideen om et bilavhengig samfunn og studien har i stor grad sirkulert rundt Bergen kommunes pilotprosjekt "Bilfri bydel – Møhlenpris". Disse tematikkene ble adressert gjennom tre underproblemstillinger som konstituerer hovedproblemstillingen: "hvordan er lokalt engasjement for eget bomiljø med å forme byrommet på Møhlenpris?" Funnene i studien viser at Møhlenpris har en tydelige fysisk avgrensning som legger en betydningsfull ramme for informantenes gruppetilhørighet i bydelen. Bekjentskap og naboskap på tvers av beboergrupper skapes gjennom sosiale møter under arrangementer og aktiviteter. Studien identifiserer blant annet Møhlenpris oppveksttun skole som én av arenaene som fremstår som samlende for mange beboere. Samspillet mellom fysiske og sosiale kvaliteter i gaterommet legger et viktig grunnlag for deltakelse i grupper og foreninger som engasjerer seg for bedre bomiljøet. I medvirkningsprosessen rundt Bergen kommunes pilotprosjekt "Bilfri bydel – Møhlenpris" må de involverte gruppene forholde seg til ulike utfordringer knyttet til representativitet overfor bydelen som helhet. Studien konkluderer med at det finnes mekanismer som legger til rette for bred inkludering i lokaldemokratiet i møte med medvirkningsprosessen, men at måten dette arbeidet organiseres på fortsatt skaper utfordringer med å involvere et bredt nok spekter av befolkningen.en_US
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectstedsteori
dc.subjectMøhlenpris
dc.subjectBilavhengighet
dc.subjectmedvirkning i planlegging
dc.titleEngasjement for eget bomiljø – En studie av stedsoppfatninger, innbyggermedvirkning og bilreduksjon på Møhlenpris
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2019-12-04T23:00:04Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserveden_US
dc.description.degreeMasteroppgave i geografi
dc.description.localcodeGEO350
dc.description.localcodeMASV-MEHA
dc.description.localcodeMASV-PHYG
dc.description.localcodeMASV-GEOG
dc.description.localcodeMPGEOGR
dc.subject.nus733111
fs.subjectcodeGEO350
fs.unitcode15-41-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel