dc.contributor.author | Krüger, Viggo | |
dc.contributor.author | Risnes, Therese | |
dc.contributor.author | Høiseth, Thomas | |
dc.contributor.author | Sand, Cecilie | |
dc.date.accessioned | 2020-05-22T10:26:48Z | |
dc.date.available | 2020-05-22T10:26:48Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.Published | Krüger VK, Risnes T, Høiseth T, Sand C. Musikkterapi og skoledeltakelse for ungdommer med barnevernsbakgrunn – en casestudie. Tidsskriftet Norges Barnevern. 2019;1-2:40-55 | eng |
dc.identifier.issn | 0800-1014 | eng |
dc.identifier.issn | 1891-1838 | eng |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/1956/22340 | |
dc.description.abstract | Denne artikkelen er en casestudie av et musikkprosjekt på ungdomstrinnet rettet mot ungdommer med barnevernsbakgrunn. Målet for prosjektet var å undersøke hvordan musikkterapi, med en tverrfaglig og tverretatlig målsetting, kan bidra til å bedre skolens psykososiale miljø og med det fremme elevenes skoletrivsel. Vi har intervjuet skoleansatte som forteller om sine erfaringer fra musikkprosjektet. Kvalitative funn inkluderer følgende temaer: musikkterapi fremmer relasjonsarbeid, frirom for opplevelse av mestring, medbestemmelse og samhandling og utfordringer med gjennomføring av musikkprosjektet. I drøftingen ser vi på musikkterapi som en helhetlig tilnærming til skolens forebyggende folkehelsearbeid der det felles målet er å bygge bro mellom individuelle og gruppeorienterte tiltak (Helsedirektoratet, 2019). Ut fra teorigrunnlag og analyse av data utledes tre musikkterapeutiske strategier som kan være retningsgivende for videre praksis- og forskningsutvikling innen feltet. De tre strategiene, kalt personorientert strategi, gruppestrategi og samhandlingsstrategi, gir musikkterapeuten varierte rollemønstre med tilhørende funksjoner. | en_US |
dc.language.iso | nob | eng |
dc.publisher | Universitetsforlaget | eng |
dc.title | Musikkterapi og skoledeltakelse for ungdommer med barnevernsbakgrunn – en casestudie | eng |
dc.type | Peer reviewed | |
dc.type | Journal article | |
dc.date.updated | 2020-01-18T10:02:32Z | |
dc.description.version | acceptedVersion | |
dc.rights.holder | Copyright 2019 Universitetsforlaget | eng |
dc.identifier.doi | 10.18261/ISSN.1891-1838-2019-01-02-04 | eng |
dc.identifier.cristin | 1714029 | |
dc.source.journal | Tidsskriftet Norges Barnevern | |
dc.relation.project | Stendi AS | |