Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSørensen, Anniken
dc.contributor.authorPoulsen, Pia Rusvik
dc.date.accessioned2008-11-10T11:29:37Z
dc.date.available2008-11-10T11:29:37Z
dc.date.issued2008-04-15eng
dc.date.submitted2008-04-15eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/2884
dc.description.abstractA scoring method (FEKS) developed to assess treatment integrity with regard to a cognitive behavioural therapy program (FRIENDS) for anxious children (8-16 years of age) was examined. The present study examined whether therapists employing FRIENDS, yielded acceptable levels of treatment integrity (to the degree treatment is implemented as intended), and whether treatment integrity was associated with childrens age and/or treatment modality. Twentyone videorecorded sessions were rated from a pilot study including six public child- and adolescent psychiatric clinics in Helse Vest, involving 12 therapists and 49 children. The results indicated that FEKS is satisfactory with regard to structure and internal consistency. Therapy sessions with younger children yielded significantly higher treatmentintegrity scores, whereas no association was found between treatment modality and treatmentintegrity. Suggested revisions regarding FEKS are discussed.en_US
dc.description.abstractForeliggende studie prøvde ut et skåringsskjema (FEKS) for vurdering av behandlingsintegritet i forhold til et kognitiv atferdsterapeutisk program (FRIENDS) for barn med angstlidelser. Behandlingsintegritet refererer til hvorvidt behandlingen gjennomføres som planlagt. Studien vurderte hvorvidt terapeuter opplært i behandlingsprogrammet oppnådde akseptabel behandlingsintegritet og om behandlingsformat og/eller barnas alder påvirket denne. Det benyttede videomaterialet ble trukket ut fra en pilotstudie av 12 terapeuter og 49 barn (8-16 år) fra ordinære barne- og ungdomspsykiatriske klinikker innen Helse Vest. Skåringssystemet FEKS vurderes å ha tilfredsstillende oppbygging. Terapeutene oppnår høy behandlingsintegritet, med signifikant høyere nivå ved behandling av barn sammenlignet med ungdom. Behandlingsformat synes ikke å påvirke nivå av behandlingsintegritet. Avslutningsvis presenteres konkrete forslag til forbedringer av skåringsskjemaet og skåringsprosedyren.no_NO
dc.format.extent314900 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.titleVurdering av behandlingsintegritet ved kognitiv atferdsterapeutisk behandling av barn med angstlidelser -utprøving av en skåringsmetodenob
dc.typeMaster thesis
dc.rights.holderCopyright the author. All rights reserved
dc.rights.holderThe authoreng
dc.description.localcodePSYK300
dc.description.localcodePRPSYK
dc.subject.nus736102eng
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260::Klinisk psykologi: 262nob
fs.subjectcodePSYK300


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel