Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNordskog, Eva Mereteeng
dc.date.accessioned2008-11-12T08:25:25Z
dc.date.available2008-11-12T08:25:25Z
dc.date.issued2008eng
dc.date.submitted2008-05-30eng
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1956/2931
dc.description.abstractOppgaven har som siktemål å belyse NRKs forhold til sitt - for tiden uuttalte - dannelsesoppdrag. Den diskuterer mulige årsaker til at dannelsesbegrepet har blitt fjernet fra NRKs vedtekter, og hvorvidt dette betyr at rikskringkasteren har forlatt sitt dannelsesoppdrag, eller om dannelsestanken fremdeles er tilstede i dagens NRK.Hovedproblemstilling for oppgaven er: Har NRK forlatt sitt dannelsesoppdrag?Ved hjelp av intervjuer med sentrale aktører fra NRK og myndighetene, analyser av programserien Typisk norsk, analyse av dokumenter vedrørende NRK og allmennkringkasting, både fra NRK selv og fra myndigheter, samt en lengre teoretisk diskusjon om dannelsesbegrepet og fjernsynsmediet, gjøres det forsøk på å belyse NRK som dannelsesinstitusjon i dag. I oppgavens teoretiske diskusjon av dannelsesbegrepet hentes betydninger innenfor dannelsens tradisjonelle retninger - pedagogikken og retorikken, samt fra klassisk dannelse. Dette ender opp i det forfatteren oppfatter som dannelsens område i dag: kommunikasjonen og mediene.Det er forfatterens oppfatning at NRK fremdeles forfekter et dannelsesideal, ikke minst for så vidt at dagens dannelse har med kommunikasjon å gjøre. Især fjernsynets dannelsespotensial i dette henseendet vektlegges i oppgaven. Fjernsynsmediet representerer en kommunikasjonsform som gjør det mulig å formidle kunnskap, verdier og perspektiver som bidrar i denne menneskelige utviklingsprosess. Fordi det er tilgjengelig for alle, og har mulighet til å formidle komplekse tema på en allment forståelig måte, er det unikt nettopp i en dannelsessammenheng, som en sentral allmenndanner; som en viktig dannelsesinstitusjon. Selv om NRK har skiftet ut dannelsesbegrepet med begreper som "informerende, utviklende, utfordrende, allmennkunnskap", skinner dannelsestanken igjennom både i institusjonens virksomhetsidé og med hensyn til hva slags programmer som tilbys. Typisk norsk er et godt eksempel i så måte - et program som beveger seg i grenseland mellom kunnskap/opplysning og underholdning, og som har nettopp språk og kommunikasjon som tema.no_NO
dc.format.extent1600363 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.titlePå sporet av et moderne dannelsesprosjekt? Om dannelse, fjernsyn og Typisk norsknob
dc.typeMaster thesisen_US
dc.rights.holderThe authoren_US
dc.rights.holderCopyright the author. All rights reserveden_US
dc.description.localcodeMEVI350
dc.description.localcodeMASV-MEVI
dc.subject.nus735116eng
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Medievitenskap og journalistikk: 310nob
fs.subjectcodeMEVI350


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel