Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTeige, Roar
dc.date.accessioned2008-11-14T11:31:37Z
dc.date.available2008-11-14T11:31:37Z
dc.date.issued2008eng
dc.date.submitted2008-05-01eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/2992
dc.description.abstractUngdom blir ofte overrasket over arbeidslivets krav når de kommer ut i jobb. En økende brukav praksisutplasseringer fra skolenes side er et tiltak man mener gjør yrkesforberedelsenbedre.I oppgaven undersøker jeg problemet innenfor byggfagene. Ved Røkken skole har manutplassert elever i praksis i ulike byggfag siden 2004. I oppgaven gjøres det en etnografiskundersøkelse for å finne ut hvordan byggelevene opplever den sosiale læringen påpraksisplassen og i skolen. Informasjonen skaffes til veie ved hjelp av kvalitative semistrukturerteintervjuer. Situasjonen ses i sammenheng med de utfordringer New PublicManagement, læreplaner og sider ved samfunnet beskrevet i postmoderne termer kan gielevene og skolen. Jeg mener at de svake retningslinjene nåtiden gir til fornuftige væremåter,gjør sosial opplæring i skolene mer nødvendig.Mesterlære er ved sin deskriptive form tjenlig til å undersøke læring på en annen måte ennden skolastiske. Ved å se informasjonen fra elevene i et mesterlæreperspektiv løftes nye oguvante læringsressurser fram. Elevene lærer sosiale ferdigheter på andre måter sammen medde voksne i praksisfelleskap. De forteller om andre normer på praksisplassene enn i skolen.Bevegelsene deres mellom de ulike kontekstene kan ses på som en læringsressurs, man serden ene arenaen bedre i lys av den andre.Konsekvenspedagogikken oppfatter læring av sosial handlingskompetanse som like viktigsom faglig læring. Oppnådd sosial handlingskompetanse gir grunnlag for selv-dannelse, sieropphavsmannen Jens Bay. Pedagogikken er tydelig på hva denne kompetansen innebærer, ogtilbyr konkrete metoder å arbeide etter. Byggavdelingen på Røkken skole er inspirert av dennetenkingen, men Konsekvenspedagogikken har likevel begrenset innflytelse på de avgjørelsersom taes.I oppgaven hevdes det at Konsekvenspedagogikken kan opprettholde arbeidsliknende sosialenormer i skolesammenheng. I den forbindelse er pedagogikken i flere sammenhenger blittkritisert for å være autoritær og kanskje manipulerende. I oppgaven blir det argumentert medat en felles holdning hos personalet, og fornuftig bruk av metodene der respekten for individetstår sentralt, i stor grad imøtegår kritikken av Konsekvenspedagogikken.Det konkluderes med at både Mesterlæren og Konsekvenspedagogikken kan bidra til at eleverblir bedre forberedt til arbeidslivet. Mesterlæren ved at den hjelper oss å se "skjulte"læringsressurser, Konsekvenspedagogikken med forslag til metoder for læring av sosialhandlingskompetanse. Konsekvenspedagogikken trekker arbeidspraksis inn i skolen i stedetfor å utplassere elever. Jeg hevder at man i Konsekvenspedagogikken derfor bør trekke innideer fra Mesterlæren. De læringsressurser den løfter fram bør blir synlig også i skriftlig formi Konsekvenspedagogikken, ikke bare eksistere i praktiseringen av pedagogikken slik somnå. Slik kan det teoretiske grunnlaget for Konsekvenspedagogikken styrkes.no_NO
dc.format.extent345906 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectPraksissjokknob
dc.subjectPraksisutplasseringnob
dc.subjectSkolenob
dc.subjectArbeidslivnob
dc.subjectSosial læringnob
dc.subjectMesterlærenob
dc.subjectPraksisfelleskapnob
dc.subjectLegitim perifer deltakelsenob
dc.subjectIdentitetnob
dc.subjectLave & Wengernob
dc.subjectDreiernob
dc.subjectKonsekvenspedagogikknob
dc.subjectBay, Jensnob
dc.subjectSosial handlingskompetansenob
dc.subjectInteraksjonnob
dc.subjectMetodernob
dc.subjectEtnografisk undersøkelsenob
dc.subjectCollinsnob
dc.title"Ble vekket av han andre som sa eg ikkje måtte sove på jobb" - en etnografisk undersøkelse om læring av sosiale normer i skole og bedrift i lys av Mesterlære og Konsekvenspedagogikk.nob
dc.typeMaster thesis
dc.rights.holderCopyright the author. All rights reserved
dc.rights.holderThe authoreng
dc.description.degreeMaster i Pedagogikk, IKT-basert
dc.description.localcodePED396
dc.description.localcodeMAPS-PEDIK
dc.subject.nus724112eng
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nob
fs.subjectcodePED396


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel