Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorTønnesen, Maria Høylanden_US
dc.date.accessioned2009-04-17T13:22:01Z
dc.date.available2009-04-17T13:22:01Z
dc.date.issued2008-06-02eng
dc.date.submitted2008-06-02eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/3228
dc.description.abstractHensikten med oppgaven var å undersøke og sammenligne markedsføringen av naturmidler i kommunikasjonskanalene apotek, helsekostforretninger, Internett, ukeblad og magasiner. I løpet av ti uker ble det samlet inn annonser, produktkataloger og annet skriftlig materiale der naturmidler presenteres innen anvendelsesområdene "immunforsvaret", "mage/tarm", "overgangsalderen/PMS" og "urinveiene". Produkter med innhold av dvergpalme (Serenoa repens) og tranebær (Vaccinium macrocarpon) ble vurdert ut fra gjeldende regelverk på merking og markedsføring av kosttilskudd/naturmidler med hensyn på bruk av medisinske påstander, lovlige helsepåstander og ulovlige helsepåstander. Vitenskapelig forskning på dvergpalme og tranebær ble studert for å vurdere dokumentasjon av lovlige helsepåstander. Det ble også undersøkt bruk av blant annet referanser til forskning, virkningsmekanismer av urtene, indikasjoner, sikkerhetsopplysninger og anbefalinger fra helsepersonell. Totalt ble 1496 annonser samlet inn, hvor innhold og utforming av annonsene varierte noe mellom kanalene og de ulike anvendelsesområdene. Til sammen ble 122 annonser for dvergpalme- (n= 62) og tranebærprodukter (n= 60) studert. I alle annonsene utenom én ble det benyttet helsepåstander og/eller medisinske påstander. Medisinske påstander ble funnet i 67,2 % av annonsene (n= 82), mens lovlige og ulovlige helsepåstander ble funnet i henholdsvis 69,7 % (n= 85) og 33,6 % (n= 41) av annonsene. I 77,1 % av annonsene (n= 94) ble det gjort andre bemerkninger angående innhold, blant annet en uttalt bruk av indikasjoner (stort sett benign prostatahyperplasi og urinveisinfeksjon) og virkningsmekanismer for urtene. I tillegg ble funnet en del sammenligninger med legemidler, referanser til forskning, sikkerhetsopplysninger, samt anbefalinger fra helsevesenet. Ulovlige påstander ble funnet ved alle kommunikasjonskanalene, men var ofte uttrykt mer bastant i annonser fra helsekostforretninger og Internett. Resultatene kan tyde på et nytt regleverk om bruk av helsepåstander på naturmidler er nødvendig for at en forbruker ikke skal villedes i forhold til produktets egenskaper. I tillegg bør fremtidige tilsyn av naturmidler også inkludere apotek. En økt satsing på naturmidler i apotek, bør involvere større fokus på pålitelig, produsentuavhengig informasjon om naturmidlene.no_NO
dc.format.extent1608001 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectMarkedsføringnob
dc.subjectReklamenob
dc.subjectNaturmidlernob
dc.subjectHelsekostnob
dc.subjectApoteknob
dc.titleMarkedsføring av naturmidler- en vurderingnob
dc.typeMaster thesis
dc.rights.holderCopyright the author. All rights reserved
dc.rights.holderThe author
dc.description.localcodeMATF-FARM
dc.description.localcodeFARM399
dc.subject.nus737101eng
fs.subjectcodeFARM399


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel