Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorGrung, Camilla Bysheimeng
dc.date.accessioned2009-04-27T07:06:42Z
dc.date.available2009-04-27T07:06:42Z
dc.date.issued2008-12-17eng
dc.date.submitted2008-12-17eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/3247
dc.description.abstractEtter at NAV-reformen ble vedtatt våren 2005 stod 16 000 ansatte i stat og kommune overfor en av de største velferdsreformene i norsk historie. Reformen innebærer at tidligere trygdeetaten og Aetat blir slått sammen til en statlig etat, arbeids- og velferdsetaten, i samarbeid med kommunenes sosialtjeneste. Dette betyr at ansatte fra de tre tjenesteområdene skal arbeide sammen på lokale arbeids- og velferdskontor. Denne oppgaven tar for seg hvordan omstillingsprosessen oppleves for de ansatte, og er basert på kvalitative intervjuer med ni ansatte ved et lokalt NAV-kontor. Fokuset for denne oppgaven er individet i organisasjonen, og hvordan de ansattes arbeidshverdag kan påvirkes av store omstillingsprosesser. Oppgaven går nærmere inn på hvordan arbeidet på det lokale NAV-kontoret er organisert og hvordan denne organiseringen griper inn i de ansattes arbeidshverdag. Det blir rettet et fokus mot hvordan opplæring og kompetanseheving blant de ansatte på kontoret har foregått, og hvordan samarbeid og kulturforskjeller oppleves av de ansatte. Michael Lipskys (1980) teori om bakkebyråkratiet er sentral i oppgaven. I tråd med Lipsky blir de ansatte sett på som bakkebyråkrater som er sentrale aktører i iverksettelsen av den offentlige politikken, samtidig er deres arbeid preget av store arbeidsmengder, få tilgjengelige ressurser og motstridende og konfliktfylte mål. Oppgaven kommer også inn på noe av den forskningen som tidligere er gjort i forkant av, og i forbindelse med NAV-reformen, og funnene fra de forskjellige undersøkelsene blir holdt opp mot funn fra denne studien. Undersøkelsen viser at de ansatte har opplevd tiden etter NAV-reformen som vanskelig. Denne opplevelsen er grunnet i flere forhold, blant annet opplevelsen av å ikke mestre sine arbeidsoppgaver, mangel på opplæring og frustrasjon i forhold til hvordan man skal hjelpe brukerne. Til tross for at informantene opplever prosessen som vanskelig er de positive til reformens intensjoner, og de er av den oppfatning at det vil være mulig å nå målene med NAV-reformen, selv om det vil ta lang tid.no_NO
dc.format.extent472879 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.titleNAV-reformen fra bakkebyråkratenes ståsted. En sosiologisk casestudie av ansatte ved et lokalt NAV-kontor og deres erfaringer med NAV-reformennob
dc.typeMaster thesisen_US
dc.rights.holderThe authoren_US
dc.rights.holderCopyright the author. All rights reserveden_US
dc.description.degreeMaster i Sosiologi
dc.description.localcodeSOS360
dc.description.localcodeMASV-SOS
dc.subject.nus732106eng
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Sosiologi: 220nob
fs.subjectcodeSOS360


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel