Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSebak, Bjørn Christianeng
dc.date.accessioned2009-07-21T12:07:48Z
dc.date.available2009-07-21T12:07:48Z
dc.date.issued2008-10-13eng
dc.date.submitted2008-10-13eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/3400
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en del av JAva FjernUndervisningsprosjektet (JAFU) på Institutt for Informatikk ved Universitetet i Bergen. Formålet med dette prosjektet er først og fremst å kunne tilby nettbasert undervisning (også kalt fjernundervisning) for privatpersoner og næringslivet. Fjernstudiene har vært et tilbud ved instituttet siden høsten 1999 og fått gode resultater og positive tilbakemeldinger fra de påmeldte studentene. - 7 - Det er ingen tvil om at det nåværende systemet har vært meget vellykket. DPG-en har demonstrert at konseptet med presentasjonsmønstre definitivt har livets rett, og at det er mange muligheter knyttet til det som enda ikke er utnyttet. Men til tross for DPG-en suksess, har man etter hvert innsett at den nåværende implementasjonen har en rekke svakheter. Det mest problematiske med DPG-en slik den fremstår i dag er nok selve administrasjonsverktøyet, Repository Administration Tool (RAT). Det er i dette verkøyet all redigering av presentasjonenes innhold foregår, fra opplasting av ressursfiler til endring av informasjonen på nettsidene. Slik som det er nå, må personer som ønsker å endre innholdet ha kjennskap til eXtensible Markup Language (XML), og være veldig forsiktig med hva som legges inn og fjernes fra innholdsfilene. Dersom feil blir gjort, kan det føre til at kurssidene blir ustabile, noe som først og fremst går ut over studentene, men som også skaper mye ekstraarbeid for kursets administratorer. Dette er noe som må analyseres nærmere og utbedres i den nye versjonen. Skal man opprette nye presentasjoner basert på eksisterende presentasjonsmønstre, må man i dag gjøre en del manuelt arbeid som krever stor grad av teknisk innsikt og forståelse av DPG-systemet. Man må som regel kopiere presentasjonskatalogen fra en eksisterende presentasjon, redigere en omfattende mengde komplekse XML-filer og manuelt teste om alt er koblet opp riktig. Det er med andre ord ikke noe hvem som helst kan gjøre. I det nye systemet bør opprettelsen av nye presentasjoner kunne skje via en enkel veiviser i administrasjonsverktøyet, uten av man trenger å vite noen ting om hva som foregår i bakgrunnen. Sist, men ikke minst, er det viktig å se nærmere på hvordan presentasjonsmønstrene er bygget opp i den eksisterende DPG-en. Siden dette systemet ble ferdigstilt i 2005 har det dukket opp nye ideer og tanker rundt presentasjonsmønsterkonseptet (Rossini og Liberati 2005), og disse må undersøkes og tas med under utviklingen av det nye systemet. Det er også gjort en del arbeid rundt utvikling av nye presentasjonsmønstre for andre sammenhenger enn fjernundervisning (Lervik Larsen 2006). Ved å se på bruken av presentasjonsmønsteret i andre sammenhenger enn nettkurs, sikres det at mønsterspesifikasjonen for det nye systemet er mest mulig fleksibel.no_NO
dc.format.extent13948409 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergenen_US
dc.titleDynamic Presentation Generator 2.0 Utvikling av ny dynamisk presentasjonsgenerator og presentasjonsmønsterspesifikasjon.no_NO
dc.typeMaster thesis
dc.rights.holderThe authoren_US
dc.rights.holderCopyright the author. All rights reserveden_US
dc.description.degreeMaster i Informatikk - programutviklingen_US
dc.description.localcodeMAMN-INFPR
dc.description.localcodeINFPR
dc.subject.nus754115eng
dc.subject.nsiVDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Informasjons- og kommunikasjonsvitenskap: 420nob
fs.subjectcodeINFPR


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel