Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFuru, Rigmor
dc.date.accessioned2009-11-23T08:51:22Z
dc.date.available2009-11-23T08:51:22Z
dc.date.issued2009-05-15eng
dc.date.submitted2009-05-15eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/3605
dc.description.abstractI denne forskningsoppgaven har jeg undersøkt helsearbeideres erfaringer fra deltakelse i virtuelle fagnett. Informantene er helsearbeidere fra ulike yrkesgrupper og ulike nivå i helsevesenet, og som alle arbeider innenfor det samme fagområdet. Med utgangspunkt i kvalitativ metode har jeg gjennom sju dybdeintervju og observasjoner i fagnettene undersøkt hvilke erfaringer helsearbeiderne har fra deltakelse i et virtuelt fagnett. Gjennom observasjoner i fagnettenes diskusjonsforum har jeg også fått innsikt i hvordan helsearbeiderne kommuniserer med hverandre, og hva de er opptatt av i innleggene de skriver. De viktigste funnene er at det virtuelle fagnettet karakteriseres som et sosialt og digitalt praksisfellesskap preget av felles verdier som gjensidig respekt, samhørighet og likeverd. Fagnettet framstår også som et redskap for faglig refleksjon fordi deltakelse i fagnettet har gitt tid og rom for faglig refleksjon, erfaringsutveksling og diskusjoner. Fagnettet karakteriseres også som et fleksibelt hjelpemiddel fordi helsearbeiderne kan anvende det uavhengig av tid, rom og sted. En annen fleksibilitet er at helsearbeiderne nå kan kombinere kompetansebygging, familie og arbeid. Helsearbeiderne trekker fram flere aspekter som har hatt betydning ved å være deltaker i fagnettet. Deltakelse har skapt entusiasme, engasjement og motivasjon for noen, mens andre ikke har opplevd den samme nytteverdien av å delta. Helsearbeiderne har fått en ny arena for faglig refleksjon, og gjennom nettverksbygging har kontaktflaten blitt utvidet over kommunegrenser og regioner. Deltakelse har også skapt en bevisstgjøringsprosess ved at faget er satt i fokus, noe som har bidratt til at det har vokst fram en kultur for fagutvikling på arbeidsplassen. Min undersøkelse viser at fagnettet framstår som et medierende verktøy for læring. Formidling av læringsprosesser skjer ikke bare ved hjelp av teknikker og artefakter, men også ved hjelp av språket. Derfor har jeg fokusert på tekstbasert kommunikasjon i diskusjonsforum som medierer læring, og diskutert hvordan helsearbeiderne kan lære gjennom å skrive. Min empiri viser at helsearbeiderne fra kommunehelsetjenesten har benyttet fagnettet mest, de har deltatt lengst tid i fagnettet og det er også de som har hatt størst nytte av deltakelse. Dette kan forstås på bakgrunn av at de vanligvis arbeider i små fagmiljø, og at de ofte arbeider ensom i sin faggruppe. Gjennom deltakelse i fagnettet har de fått utvidet det faglige nettverket, og de har blitt en del av et større fagmiljø. Helsearbeiderne fra spesialisthelsetjenesten har deltatt kortere tid i fagnettet, og det er derfor vanskelig å tolke hvorvidt det har hatt betydning for at de har hatt mindre utbytte av deltakelse. Min undersøkelse har satt fokus på hvordan læringsprosesser kan utvikles gjennom deltakelse i fagnettet. Med fokus på aktivitetsteori og ekspansiv læring, har jeg diskutert hvordan spenninger, motsetninger og frustrasjoner mellom helsearbeiderne setter i gang utviklings- og læringsprosesser, og på sikt bidrar til endringer av eksisterende praksis. Empiri fra min undersøkelse viser at noen av helsearbeiderne felles aktiviteter har bidratt til meningsutveksling, motsetninger og diskusjoner som har satt i gang utviklings- og læringsprosesser, og som har medført endring av praksis. Gjennom utfordringer i dialog, meningsutveksling og frustrasjoner har helsearbeiderne sammen bygget...en_US
dc.format.extent3211510 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectVirtuelle fagnettverknob
dc.subjectDigitale praksisfellesskap|Helsearbeiderenob
dc.subjectLæring på arbeidsplassennob
dc.subjectIKT-basert læringnob
dc.titleHelsearbeideres deltakelse i virtuelle fagnettverk. "Et instrument for faglig refleksjon"nob
dc.typeMaster thesis
dc.rights.holderCopyright the author. All rights reserved
dc.rights.holderThe authoreng
dc.description.degreeMaster i Pedagogikk, IKT-basert
dc.description.localcodePED396
dc.description.localcodeMAPS-PEDIK
dc.subject.nus724112eng
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289nob
fs.subjectcodePED396


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel