Show simple item record

dc.contributor.authorNordanger, Marteeng
dc.date.accessioned2009-12-01T09:32:59Z
dc.date.available2009-12-01T09:32:59Z
dc.date.issued2009-09-01eng
dc.date.submitted2009-09-01eng
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1956/3620
dc.description.abstractAvhandlingen dreier seg om russiskspråklige og engelskspråkliges tilegnelse av definitt referanse i norsk. Studien er en deskriptiv/kvantitativ tversnittstudie med utgangspunkt i ASK-korpuset som studerer hvordan morsmålet påvirker andrespråkslæringen. Avhandlingen argumenterer for at ulike morsmålsstrukturer også fører til ulike tilegnelsesmønster og transfermønster gjennom undersøkelsen av enkle definitte substantivfraser i norsk mellomspråk skrevet av 100 russiskspråklige og 100 engelskspråklige innlærere i forbindelse med "Test i norsk-høyere nivå". Det konkluderes med at begrepene konseptuell og lingvistisk transfer, samt "Thinking for Speaking" (Slobin, 1996) kan ha forklaringskraft på resultatene.en
dc.format.extent1051382 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.titleKeiserens nye klær? Lingvistisk og konseptuell transfer i markeringen av grammatikalisert definitt referanse i russiskspråklige og engelskspråkliges norske mellomspråk - en studie basert på ASKeng
dc.typeMaster thesiseng
dc.type.degreeMaster i Nordisk språk og litteraturnob
dc.type.courseNOLISP350eng
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010nob
dc.subject.archivecodeMastergradeng
dc.subject.nus711123eng
dc.type.programMAHF-NORDeng
dc.rights.holderCopyright the author. All rights reserved
dc.rights.holderThe authoreng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record