Digital kompetanse hjemme og på skolen: en studie av sammenhenger mellom ungdommers fritidsbruk av digitale medier og deres digitale kompetanse
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/3841Utgivelsesdato
2008-02-15Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Hvilke sammenhenger finnes det mellom skoleelevers bruk av digitale medier på fritiden og deres digitale kompetanse? Gjennom en spørreundersøkelse blant 105 niendeklassinger i Bergen har jeg kartlagt hvor ofte elevene bruker ulike digitale aktiviteter. Jeg har også sett på hvordan elevene skårer på ulike typer digital kompetanse - ifølge sine lærere, og sammenholdt dette med den digitale mediebruken hos den enkelte.Elevene ser ut til å ha nytte av sine erfaringer med digitale medier når de skal opparbeide digital kompetanse på skolen. Men ikke alle typer digitale fritidserfaringer slår positivt ut. Sammenhengene viser seg å være komplekse og ikke alltid intuitivt forståelige.Kjønn og karakternivå ser ut til å spille en viktig rolle. Særlig finner jeg markante korrelasjoner mellom karakternivå og digital kompetanse.
Utgiver
The University of BergenOpphavsrett
The authorCopyright the author. All rights reserved