Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEgeland, Helge
dc.date.accessioned2010-09-08T07:33:40Z
dc.date.available2010-09-08T07:33:40Z
dc.date.issued2010-04-15eng
dc.date.submitted2010-04-15eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/4105
dc.description.abstractMental control in a performance setting was examined based on the theory of ironic processes (Wegner, 1994). The theory of ironic processes argues that attempted mental control can result in intentional or ironic effects. According to the theory, the outcome of mental control is mediated by (a) mental load, (b) concentration and suppression strategies, and (c) learning. These hypotheses were examined by reviewing research related to mental control in a performance setting. This review demonstrated that the probability of intentional effects of mental control is greater with reduced mental load. Concentration is a better mental strategy than suppression in producing the best performance. Research suggests that learning can increase the likelihood of effective mental control. This summary also points out that self-efficacy is an important factor in mental control, and that avoidance of mental control in some instances will result in a better performance. Based on these findings measures to increase the likelihood of effective mental control in performance settings was postulated.en_US
dc.description.abstractMental kontroll under prestasjoner ble undersøkt med utgangspunkt i ironisk prosess teori (Wegner, 1994). Ironisk prosess teori hevder at mental kontroll kan resultere i intensjonelle eller ironiske effekter. Ifølge teorien blir effekten av mental kontroll mediert av (a) mental belastning, (b) konsentrasjons- eller undertrykkingsstrategier og (c) læring. Disse hypotesene ble undersøkt ved en gjennomgang av forskning relatert til mental kontroll i prestasjonsrelaterte sammenhenger. Denne gjennomgangen viste at sannsynligheten for intensjonelle effekter ved mental kontroll er større ved lav mental belastning. Konsentrasjon er bedre enn undertrykking for å frembringe de beste prestasjonene. Det foreligger indikasjoner på at læring kan øke sannsynligheten for effektiv mental kontroll. Denne oppsummeringen peker også på at mestringstro er en viktig faktor ved mental kontroll. I noen tilfeller vil unngåelse av mental kontroll resultere i bedre prestasjoner. Med utgangspunkt i disse forskningsfunnene ble det postulert tiltak for å øke sannsynligheten for effektiv mental kontroll under prestasjoner.en_US
dc.format.extent581817 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectMental kontrollnob
dc.subjectPrestasjonnob
dc.subjectIronisk prosess teorinob
dc.titleMental kontroll under prestasjonernob
dc.typeMaster thesis
dc.rights.holderCopyright the author. All rights reserved
dc.rights.holderThe authoreng
dc.description.localcodePSYK300
dc.description.localcodePRPSYK
dc.subject.nus736102eng
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260nob
fs.subjectcodePSYK300


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel