Show simple item record

dc.contributor.authorAndersen, Madseng
dc.date.accessioned2011-01-11T08:30:25Z
dc.date.available2011-01-11T08:30:25Z
dc.date.issued2010-05-31eng
dc.date.submitted2010-05-31eng
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1956/4434
dc.description.abstractI dag er det 44 land i verden som ikke har direkte tilgang til havet og derfor er kategorisert som land uten kystlinje (LUK). Konsekvensene av ikke å ha tilgang til havet kan være store, men omfanget av dette kan være forskjellig med tanke på hvilket kontinent landet befinner seg på. Å være LUK i Europa er ikke helt er det samme som å være LUK i Afrika. Denne oppgaven har som mål å belyse problemene forbundet med å være LUK og tar for seg spørsmålet om det å mangle kystlinje er en viktig faktor i forhold til økonomisk utvikling. Oppgaven går også inn på spørsmålet om hva som må til for å bedre situasjonen til land uten kyststripe. Metoden brukt i oppgaven er kvalitativ og består av en casestudie med utgangspunkt i to afrikanske LUK, Rwanda og Burundi. Oppgaven, med bakgrunn i casestudiet, viser teoretisk og empirisk at situasjonen til LUK kan være forverrende for økonomisk utvikling. Dette gjelder spesielt for utviklingsland der deres transittland også er utviklingsland og direkte og indirekte transportkostnader spiller en stor rolle.en
dc.format.extent1527819 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.titleKonsekvenser av manglende kystlinje: En casestudie av Rwanda og Burundinob
dc.typeMaster thesiseng
dc.type.degreeMasternob
dc.type.courseECON390eng
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Samfunnsøkonomi: 212nob
dc.subject.archivecodeMastergradeng
dc.subject.nus734103eng
dc.type.programMASV-SØKeng
dc.rights.holderCopyright the author. All rights reserved
dc.rights.holderThe authoreng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record