dc.description.abstract | "Windows, Icons, Mouse and Pointer"-paradigmet (WIMP) har vært praktisk talt enerådende innenfor grafiske grensesnitt i over 25 år, men har i den senere tid blitt utfordret av forskning på nye interaksjonsmetoder og ny teknologi. Disse nye alternativene til WIMP kalles gjerne med et fellesbegrep for post-WIMP grensesnitt. Multi-touch (MT)-grensesnitt er en relativt ny Human Computer Interaction-teknikk som faller inn under post-WIMP-kategorien, der en benytter en berøringsfølsom skjerm som kan gjenkjenne flere berøringspunkter samtidig istedenfor tradisjonell mus- og tastaturinput. Den fysiske metaforen er direkte, ved at elementer på skjermen kan berøres og manipuleres direkte ved hjelp av fingrene. Ved å gi disse elementene fysiske egenskaper som tyngdekraft, akselerasjon og vekt, kan brukerne benytte sin kjennskap til hvordan den virkelige verden fungerer til å forstå grensesnittet. Det åpnes dermed muligheter for en mer virkelighetsnær interaksjon der grensesnittet blir usynlig og behovet for knapper og menyer forsvinner. MT-skjermer kan utformes som bord, der flere brukere sitter rundt bordet for å kunne interagere med samme applikasjon. MT-bord er derfor egnet som grensesnitt for et digitalisert brettspill, og mulighetene for rik interaksjon ved hjelp av fysiske metaforer er mange. Oppgavens formål har vært å undersøke om bruk av post-WIMP-grensesnitt for MT-brettspill gir en bedre brukeropplevelse sammenliknet med tradisjonelle WIMP-grensesnitt. For å utforske mulighetene med virkelighetsbasert interaksjon ble MT-brettspillet MT-Carcassonne utviklet. MT-Carcassonne er basert på det eksisterende brettspillet Carcassonne og ble spesielt tilpasset et MT-bord utviklet for formålet. Det ble foretatt en brukerevaluering for å undersøke brukeropplevelsen til MT-Carcassonne sammenliknet med en utgave av spillet med WIMP-grensesnitt. Ut i fra resultatene fra brukerevalueringen er det grunnlag for å hevde at bruk av post-WIMP-grensesnitt for MT-brettspill gir en bedre brukeropplevelse sammenliknet med tradisjonelle WIMP-grensesnitt. Det er grunn til å tro at bruk av virkelighetsbasert interaksjon og fysiske metaforer i brukergrensesnitt også vil kunne gi en bedre brukeropplevelse i andre MT-brettspill. | en_US |