Økokunstens affekt: Sansning, fortolkning og politikk i utstillingene Radical Nature. Art and architecture for a changing planet 1969-2009 (2009) og Rethink. Contemporary art and climate change (2009/2010)
Abstract
The increasing interest in ecological issues in the last decades
has also manifested itself in the contemporary art field, visible
by the large amount of thematic exhibitions in recent years; with
nature, ecology and our relationship to the environment as key
issues. Two recent exhibitions are Radical Nature. Art and
architecture for a changing planet 1969-2009 (Barbican Art
Gallery, 2009) and Rethink. Contemporary art and climate
change (Stavanger Art Museum, 2010). Both exhibitions aim to
make the viewer consider her own relationship to her
surroundings. In this thesis I use these two exhibitions to raise
questions as to how one can talk about such exhibitions effect
on its audience. To do this I examine how the viewer may
approach these exhibitions for them to have an effect. Thus, the
thesis will revolve around how the viewer can search for the art
works' signification through active interpretation, and examine
what the work does through a sensuous approach. By
the virtue of being thematic, and because of the interpretations
made by the institutions ahead of the actual exhibitions, these
exhibitions may be seen as hermeneutic projects. This is
discussed by using Hans-Georg Gadamer's theory of
understanding. Even though this might close the art works for an
alternative interpretation it may open up for a more sensuous
approach to the art works and the exhibitions. In the inquiry of
what the ecological art does the sensuous is an important
aspect, and here I use Gilles Deleuze and Félix Guattari as a
theoretical foundation. For them, art is a way of thought, along
with science and philosophy, and by using their ideas on art as
inextricably linked to the senses we might see the ecological art
in the two exhibitions as producers of affect. By providing an
account of Deleuze and Guattaris aesthetic thinking and relate it
to the ecological art in the two exhibitions I try to explain how
one can get a sensuous experience from visiting the exhibitions
- in their understanding of the term. This leads into a further
discussion of what art does, and how it might have a political
impact. Here I present two different views on political art; the
ideological perspective on one hand, and Deleuze and Guattaris
idea of how art does politics on the other. In the latter the
production of new forms and new potentials is, along with the
production of subjectivity, vital, since this creative production
might lead the viewer into taking action. Den økende interessen for økologiske problemstillinger i
samfunnet har også gjort seg gjeldende i kunstfeltet, noe som
synliggjøres av det store antallet tematiske utstillinger de siste
årene; hvor natur, økologi og vår relasjon til omgivelsene er
aktuelle problemstillinger. To nylige utstillinger er Radical
Nature. Art and architecture for a changing planet 1969-2009
(Barbican Art Gallery, 2009) og Rethink. Contemporary art and
climate change (Stavanger Kunstmuseum, 2010). Begge
utstillingene oppfordrer betrakteren til å tenke gjennom sitt
forhold til sine omgivelser. Disse to utstillingene er
utgangspunktet for denne avhandlingen, hvor det stilles
spørsmål til hvordan vi kan snakke om slike utstillingers virkning
på sitt publikum. For å svare på dette undersøker jeg hvordan
betrakteren kan nærme seg disse utstillingene. I den forbindelse
ser jeg på hvordan betrakteren kan lete etter verkenes betydning
gjennom aktiv fortolkning samtidig som det kan være aktuelt å
undersøke hva verkene gjør gjennom en sanselig tilnærming.
Min hypotese er at slike utstillinger, i kraft av å være tematiske,
kan sees på som hermeneutiske prosjekter hvor en fortolkning
foretatt av institusjonene ligger til grunn. I den forbindelse blir
Hans-Georg Gadamers teori om forståelse sentral. Dette
institusjonelle grepet vil slik jeg ser det både åpne og lukke
verkene for oss. Det kan lukke verkene for en alternativ
fortolkning, samtidig som det kan åpne opp for en mer sanselig
tilnærming til verkene. I undersøkelsen av hva kunsten gjør blir
det sanselige viktig, og her anvender jeg Gilles Deleuze og Félix
Guattaris tenkning om kunsten som uløselig knyttet til
sansninger som utgangspunkt. De ser på kunsten som tenkning,
sammen med vitenskap og filosofi. Ved å benytte deres tenkning
i undersøkelsen av den økologiske kunsten i de to utstillingene
diskuteres det sanselige ved utstillingene, og slik undersøkes det
videre hva denne kunsten gjør, og hvordan den kan sees på som
produsent av sansning og affekt. Dette fører meg over i en
undersøkelse av det politiske potensialet ved utstillingene, og
her presenteres to ulike perspektiver på politisk kunst, nemlig
som utsagn og handling. Det første viser til et ideologisk
perspektiv, mens kunsten som handling viser til Deleuze og
Guattaris forståelse av hvordan kunsten gjør politikk. Sistnevnte
perspektiv er opptatt av produksjonen av nye former og nye
potensialer, og her blir også produksjonen av subjektivitet viktig,
ettersom den kreative produksjonen forårsaket av verkene kan
føre betrakteren til handling.
Publisher
The University of BergenSubject
KunstKunsthistorieØkologiPolitikkØkokunstPolitisk kunstDeleuze, GillesFortolkningGuattari, FélixSansningPostmodernismeAllegoriUtopiSamtidskunstLandartGadamer, Hans GeorgCollections
Copyright the author. All rights reserved
The author
The author