Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBrubakken, Gunhildeng
dc.date.accessioned2011-12-29T12:17:22Z
dc.date.available2011-12-29T12:17:22Z
dc.date.issued2011-09-17eng
dc.date.submitted2011-09-17eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/5334
dc.description.abstractNAV-reformen ble vedtatt våren 2005, og innebæreren sammenslåing av trygdekontorene, Aetat ogsosialkontorene. NAV er en statlig drevet etat,men deler av sosialkontorene skal fortsatt værekommunalt drevet. Hovedmålsettingene for NAV er(1) flere i arbeid og færre på stønad, (2) enklerefor og mer tilpasset brukerne, og (3) én mereffektiv arbeids- og velferdsforvaltning. Itillegg til strukturelle endringer, som selvesammenslåingen og ansvarsfordelingen mellom statog kommune, innebærer reformen endringer innenulike ytelser og tiltak rettet mot brukere. Blantannet har de tre stønadsgruppenerehabiliteringspenger, attføringspenger ogtidsbegrenset uførestønad nå blitt slått sammentil arbeidsavklaringspenger.Arbeidsavklaringspenger er mest aktuelt forbrukere som har nådd maksdato på sykepenger, menfortsatt ikke kan gå tilbake i arbeid.Oppgaven er et casestudie av ett NAV-kontor, oganalysen er bygget på observasjoner av fire møtermellom veiledere og brukere. Brukerne har snartbrukt opp sykemeldingsperioden sin, og møtenehandler om hva som skjer når maksdato påsykepenger inntreffer, og er et ledd ioppfølgingen av sykemeldte. Etter endtsykemeldingsperiode kan brukeren gå tilbake tilarbeidslivet, eller søke om videre ytelser fraNAV.Oppgaven fokuserer på hvordan institusjonelle oginteraksjonistiske dimensjoner påvirker og pregerdette møtet. Samtalen foregår i en institusjonellramme, og er derfor knyttet opp mot aktuellinstitusjonell teori. Men møtet er likevel mellomto personer, som tar med seg personlige egenskaperog erfaringer inn i møtet. Derfor vil møtet ogsåvære preget av interaksjonistiske aspekter.Gjennom sosiologiske teorier innenforinstitusjonelle og interaksjonistiske perspektiverviser jeg hvordan institusjonelle rammer og ulikeforventninger til møtet virker begrensende på bådeutfallet av, og interaksjonen underveis, i møtet.Aktivt medborgerskap innebærer tettere bånd mellomrettigheter og ansvar i forholdet mellom stat ogborger, og i oppgaven argumenteres det for atoppfølging nettopp er en del av dette, og atbrukermedvirkning kan oppleves som både kontrollog hjelp fra NAV.en_US
dc.format.extent1480858 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectNAVnob
dc.subjectOppfølgingnob
dc.titleSamtaler på et NAV-kontor : En sosiologisk analyse av oppfølgingsmøter mellom bruker og veiledereng
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.degreeMaster i Sosiologi
dc.description.localcodeSOS360
dc.description.localcodeMASV-SOS
dc.subject.nus732106eng
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Sociology: 220eng
fs.subjectcodeSOS360


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel