Blar i Department of Education på tittel
Viser treff 173-192 av 373
-
Klar, ferdig, søk! Hvilken feedbacktilnærming har størst effekt på nybegynneropplæring i kameratredning med sender-/mottakerutstyr?
(Master thesis, 2013-05-29)During the last four winters (2009/10-2012/13), 37 people have been killed by avalanches in Norway. Some of them died while skiing or snowboarding, others while walking or snowmobiling. In comparison, 12 people died in ... -
Klasseledelse, klassemiljø og elevinnflytelse. En kvantitativ og representativ studie blant norske elever i 9. og 10. klasse
(Master thesis, 2007)Det var signifikant positiv bivariate korrelasjoner mellom de fem variablene; lærerens emosjonelle støtte, faglige støtte og kontroll, samt relasjoner mellom elevene og normer i klassen. Alle disse variablene hadde også ... -
Knowledge development in the teaching profession: an interview study of collective knowledge processes in primary schools in Norway
(Journal article; Peer reviewed, 2021)This study investigates teachers’ understanding of how conversations between colleagues can promote the development of knowledge. Its purpose is to supplement previous research in the field of knowledge processes in respect ... -
Kompetanse - Danning - Tilpasning : En analyse av hvordan tre diskurser forhandler om elevidentitet i politiske dokument
(Master thesis, 2016-05-18)An important object for the Norwegian lower-secondary school is to stimulate the development of identity (Utdanningsdirektoratet, 2013). This master thesis investigates and discuss which pupil identities that are salient ... -
Kontaktlærerrollen – en kvalitativ undersøkelse av kontaktlæreres forståelse av egen rolle
(Master thesis, 2021-05-28)I dette forskningsprosjektet har det blitt tatt for seg kontaktlærerens rolle i skolen, hvor målet var å få vite mer om kontaktlærernes tankegang rundt egen rolle, relasjoner i skolen og relasjonsbygging i og utenfor ... -
Korleis erfarer eit utval rektorar i Sogn og Fjordane bruken av nasjonale prøver?
(Master thesis, 2015-11-15)The subject of this MSc Thesis is what the headmasters in the county of Sogn og Fjordane have experienced, concerning the National Tests. My way of presenting the problem is as follows: how do headmasters at a number of ... -
Kreativ kunnskapsutvikling i tverrfaglige team
(Master thesis, 2022-05-19)I denne masteroppgaven undersøker jeg hva som kjennetegner kreativ kunnskapsutvikling i tverrfaglige, kommunale digitaliseringsteam. Temaet for oppgaven er svært aktuelt. De fleste norske kommuner arbeider med å digitalisere ... -
Kunnskap i handling. Hvordan kan sosiale fellesskap være med på å fremme kunnskap i handling ved å dele og bearbeide erfaringer
(Master thesis, 2008)The purpose of this focus on knowledge in actions where the traditional division between theory and practice is removed. This is knowledge concerning how people act when knowledge and actions become one. There is no clear ... -
Kunnskap i virksomhet. En kvalitativ intervjustudie om kunnskapsoverføring fra høyere utdanning til arbeidsliv
(Master thesis, 2015-05-15)This master`s thesis examines how individuals transfer knowledge between higher education and work. The purpose of this study is to create a research-based understanding of how employees with a master`s degree in the social ... -
Kva forteljingar har gutar som har innvandra om sine erfaringar frå vidaregåande skule
(Master thesis, 2019-06-21)Dei siste tiåra har Norge opplevd auka innvandring. Dette har ført med seg meir språkleg, etnisk og kulturelt mangfald på fleire skular (Krulatz & Torgersen, 2017, s. 212). I dag er det lågare sannsyn for at gutar som ... -
Kvinner og rus. En kvalitativ studie av sårbare rusavhengige kvinners opplevelser av mulige forklaringer på egen rusavhengighet.
(Master thesis, 2010-03-17)Studien er gjennomført ved en rusklinikk i Norge. Den er basert på intervju med fem rusavhengige kvinner. Hensikten med studien er ved hjelp av kvinnenes historier å få mer kunnskap om hvordan man i fremtiden kan gjøre ... -
Learning and personal epistemologies among students in three work placement settings
(Journal article; Peer reviewed, 2021)Recent development in policy and learning theory encourages higher education institutions to send their students out of campus and into work placements. In this paper, we report on students’ engagement with various aspects ... -
Lek og læring - en narrativ analyse av et forankret forhold i læreplanene
(Master thesis, 2021-05-28)Dette forskningsprosjektet undersøker hvordan forholdet mellom lek og læring er fremstilt i de tre siste læreplanverkene: L97, LK06 og LK20. Tidligere forskning og evaluering viser til et paradigmeskifte mellom perioden ... -
Live Remote Classroom: A Tool for Coherent Teacher Education
(Journal article; Peer reviewed, 2023)Teacher education has been criticised for a lack of coherence and for not preparing student teachers for teaching. To prepare student teachers for practicum and create connections between theory and practice and between ... -
Livet i det yrkesfaglige klasserom - med nærmere blikk på læring og interaksjon
(Master thesis, 2011-05-16)Denne empiriske casestudien presenterer funn fra kvalitative observasjoner, intervju med lærere og fokusgruppeintervjuer med elever fra to yrkesfaglige klasserom. Fokuset rettes mot læring i klasserommet, og hvilke ... -
Lærer - for alle? En kvalitativ undersøkelse av nye læreres betraktninger angående egne kunnskaper om tilpasset opplæring
(Master thesis, 2005)Idealet i skolelovene og læreplanene, om inkludering og tilpasset opplæring til alle elever, er kanskje det største kravet lærere stilles ovenfor i norsk skole. I studien min ser jeg på hvordan lærerutdanningen gjør ... -
Lærer-elev-relasjonen i kroppsøvingsfaget i den videregående skole - en kvalitativ undersøkelse av yrkesfagelever og kroppsøvingslærere sine opplevelser av lærer-elev-relasjonen.
(Master thesis, 2022-05-19)Internasjonal og nasjonal forskning på lærer-elev-relasjonen forteller at relasjonen er svært viktig for elevens faglige og sosiale utvikling. Mye av denne forskningen har foregått blant yngre elever. I Norge viser nyere ... -
Lærere og elevers erfaringer med underveisvurdering på mellomtrinnet
(Master thesis, 2013-05-15)This master thesis is a about teachers and pupils' experiences with written and oral feedback from 5th. - 7th. grade. The study is qualitative and the main topic is formative assessment in schools. The research question ... -
Lærere sin bruk av sosial web. "Del&bruk" - en møteplass for profesjonell utvikling?
(Master thesis, 2011-03-13)This master paper describes the findings of a qualitative research study examining teacher's use of social web for their own professional development. Semi-structured interviews and electronic dialogues were conducted from ...