Blar i Department of Education på utgivelsesdato
Viser treff 1-20 av 373
-
Research approaches in master-based teacher education preparing student teachers for professional work
(Journal article; Peer reviewed, 2024-07-10)Student teachers have been found to be critical toward the research approaches they learned from their master's-based teacher education programmes. Our aim is to discuss how certain research approaches learnt during a ... -
Hvordan opplever karriereveiledere at digitalisering påvirker relasjonen til de som veiledes?
(Master thesis, 2024-05-31) -
Videreutdanning for framtidas arbeidsliv -En kvalitativ studie av kunnskapsutviklingsprosesser blant erfarne yrkesutøvere i videreutdanning
(Master thesis, 2024-05-31)I dette masterprosjektet undersøker jeg særtrekk ved kunnskapsutviklingsprosesser hvor erfarne yrkesutøvere deltar i videreutdanning. I en samfunnskontekst preget av raske endringer i arbeidslivets kompetansebehov, satses ... -
«Hvordan jeg kan bli flinkere til å jobbe med hendene på ryggen, og hvordan vi kan spre det ut i avdelingen.» En kvalitativ analyse av ansattes og lederes erfaringer med lærende nettverk i hverdagsrehabilitering.
(Master thesis, 2024-05-31)Formål: Formålet med denne studien var å undersøke hvilke erfaringer ansatte og deres ledere har med et lærende nettverk i hverdagsrehabilitering. Det ble utledet tre forskningsspørsmål: 1) Hvordan har arbeidet i det lærende ... -
Med ett bein i det kjente og ett i det ukjente. Grunnskolelæreres forståelse av og tilrettelegging for kreative læringsprosesser
(Master thesis, 2024-05-31)Temaet for denne masteroppgaven er kreative læringsprosesser. Internasjonalt og nasjonalt trekkes kreativitet frem som en viktig kompetanse, som skolen skal bidra med å utvikle hos elevene. Lærerne anses i den sammenhengen ... -
Sosial og faglig inkludering for elever med ADHD
(Master thesis, 2024-05-31) -
"Jeg vil ikke be om hjelp, for da ser hele klassen at jeg ikke får det til". -En kvalitativ studie av hvordan omvendt undervisning påvirker elevers og lærers erfaringer og oppfatninger i den videregående skolen.
(Master thesis, 2024-05-31)Denne masteroppgaven utforsker omvendt undervisning som undervisningsmetode i den videregående skolen. Forskningsdesignet for oppgaven er kvalitativt, og basert på semistrukturerte intervjuer. Oppgavens problemstilling ... -
The teaching apparatus: A material-discursive entanglement of tasks and friendship in the upper-secondary classroom
(Journal article; Peer reviewed, 2024)This paper investigates the material complexity and relational emergence of ‘teaching’. Reporting on a video-based ethnographic study of an upper secondary classroom in Norway, the paper centres on the following research ... -
Student teachers’ perceptions of flipped classroom in EFL teacher education
(Journal article; Peer reviewed, 2024)This paper aims to provide evidence on student teachers’ perceptions of Flipped Classroom (FC) to help teacher educators (TEs) to make informed decisions about implementing FC and support student teachers to reflect on the ... -
Engaging With The Elusiveness Of Violent Extremism In Norwegian Schools – The Promise And Potential Of Agonistic Listening
(Journal article; Peer reviewed, 2024)The issue of violent extremism has given rise to new policy debates in Norway. A key limitation of these debates, often grounded in naïve assumptions about the peacebuilding effect of education, is the downplay of emotions ... -
Facilitating academic and social integration among first-year university students: is peer mentoring necessary or an additive measure?
(Journal article; Peer reviewed, 2024)Peer mentoring has shown beneficial effects in facilitating academic and social integration among first-year students in higher education. Previous research is, however, limited by the exclusion of a comparison group, to ... -
Newly qualified teachers’ experiences of support in a micro-political perspective
(Journal article; Peer reviewed, 2024)The induction period is a frequently discussed element in a teacher’s career. While there is a recognised need for support during induction, the access to support is not available to all newly qualified teachers (NQTs). ... -
Signifiers of Bildung, the Curriculum and the Democratisation of Public Education
(Journal article; Peer reviewed, 2024)This article argues that curriculum work can benefit from signifiers of Bildung to promote democracy in public education. The argument is built on the premise that cultural and intellectual traditions that value Bildung ... -
Developing professional digital competence in Norwegian teacher education: a scoping review
(Journal article; Peer reviewed, 2024)The widespread use of educational technology in schools compels teachers to seamlessly integrate technology while developing students’ digital competence. As educational technology continually evolves, digital competence ... -
Lærernes erfaringer innen digital kompetanse under COVID-19 pandemien
(Master thesis, 2023-11-29) -
"Som å snakke fem språk" Ein kvalitativ studie av songlærarar sine erfaringar med læringstypar i songundervisning
(Master thesis, 2023-11-15)«Læringsstilar» er eit omdiskutert tema innan pedagogikken, som viser til ideen om å tilpasse (matche) undervisning til ein person sin læringsstil med formål om å betre læring (Stobart, 2008). Ideen har ikkje støtte i ... -
Digital læringsanalyse i grunnopplæringen: En kvalitativ studie av hva som karakteriserer læreres bruk av læringsanalytiske dashboard i grunnopplæringen
(Master thesis, 2023-11-15)I norsk sammenheng har det de siste årene blitt rettet oppmerksomhet mot elevers bruk av digitale læremidler, og hvordan en kan bruke digital læringsanalyse for å forbedre elevers læring og undervisning. Digital læringsanalyse ... -
Læreres opplevelse av tidlig innsats i første klasse
(Master thesis, 2023-11-15)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan noen lærere opplever tidlig innsats i skolehverdagen i første klasse. Det teoretiske rammeverket jeg har basert undersøkelsen på, er styringsdokumenter som opplæringsloven, ... -
Inkludering i møte med utfordrende atferd
(Doctoral thesis, 2023-11-10)Til tross for at inkludering i lang tid har stått som en sentral verdi innenfor opplæringssektoren nasjonalt og internasjonalt, strever skoler over hele verden med å omsette idealet til praksis. I møte med utfordrende ... -
G. W. F Hegels Bildung. Erindring, fremmedgjøring og anerkjenning som grunnkategorier i Hegels danningsteori
(Master thesis, 2023-10-19)