Blar i Department of Education på emneord "lærere"
Viser treff 1-5 av 5
-
«Å lede en gjeng med ledere» - bruken av lærernes arbeidstid i den videregående skolen
(Master thesis, 2020-06-26)En viktig mekanisme for styring i den moderne norske skolen, er rammene rundt lærernes arbeidstid. Selv om mesteparten av arbeidstiden er båndlagt gjennom nasjonale bestemmelser, og hovedsakelig knyttet til undervisning, ... -
«Det handler om å finne sin egen form» Læreres profesjonelle handlingsrom − hvordan det blir forstått og utnyttet
(Peer reviewed; Journal article, 2018)The aim of the study is to examine teachers’ understanding and interpretation of their professional space, and how they experience having possibilities to practice their pedagogical beliefs throughout their careers. The ... -
Hvordan arbeider videregående skoler systematisk og strategisk med sine lærere? En kvalitativ studie av fire videregående skoler i Akershus fylkeskommune.
(Master thesis, 2019-08-03)This assignment has been developed with reference to the Norwegian political context, in which national authorities give school owners clear guidelines with regard to local school development. Through Ministry of Education ... -
Identifisering og tilrettelegging for evnerike barn i den norske skolen
(Master thesis, 2023-05-15)Siden Arnolf Hofset først snakket om evnerike elever i Norge i 1970 tok det godt over 35 år før deres behov begynte å bli et tema innen pedagogikk og politikk. Ledende aktører, interesseorganisasjoner og internasjonale ... -
Læreres erfaringer med identifisering og forebyggende tiltak mot elevers skolvegring
(Master thesis, 2021-11-22)De siste ti årene er det rapportert en økning av grunnskoleelevers fravær, hvorav en stor andel av fraværet skyldes elever som vegrer seg for å gå på skolen (Løvgren & Svagård 2019; Bakken, 2020). Slike elever betegnes ...