Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJenssen, Eirik S.
dc.contributor.authorLillejord, Sølvi
dc.date.accessioned2012-03-19T12:22:46Z
dc.date.available2012-03-19T12:22:46Z
dc.date.issued2009-11eng
dc.PublishedActa Didactica Norge 3(1), November 2009en
dc.identifier.issn1504-9922
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/5726
dc.description.abstractTilpasset opplæring er et populært politisk virkemiddel når skolen skal reformeres og gjøres i stand til å møte endrede betingelser. Det er et begrep som hentes frem når politikerne skal nå mål som inkludering, sosial utjevning eller økt læringsutbytte. Evalueringer viser at skoler opplever tilpasset opplæring som et uklart og problematisk begrep. Vi viser i denne artikkelen at lærerne har god grunn til å synes at tilpasset opplæring er vanskelig å praktisere. Dette gjør vi ved å vise hvordan tilpasset opplæring har skiftet meningsinnhold med skiftende regjeringer i perioden 1975 og frem til i dag. Vi har identifiser fire ulike epoker i tilpasset opplæring som hver fremhever ulike sider ved opplæringen og forfekter ulike løsninger.en_US
dc.language.isonobeng
dc.publisherActa Didactica Norgeeng
dc.relation.ispartof<a href="http://hdl.handle.net/1956/5728" target="blank"> Tilpasset opplæring i norsk skole. Politikeres, skolelederes og læreres handlingsvalg</a>eng
dc.titleTilpasset opplæring: politisk dragkamp om pedagogisk praksiseng
dc.typePeer reviewed
dc.typeJournal article
dc.description.versionpublishedVersion
dc.rights.holderCopyright 2009 adno.no
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Psychology: 260eng
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Psychology: 260::Organizational psychology: 268eng


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel