Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHandeland, Hegeen_US
dc.date.accessioned2012-06-14T10:44:39Z
dc.date.available2012-06-14T10:44:39Z
dc.date.issued2010-05-14eng
dc.date.submitted2010-05-14eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/5844
dc.description.abstractObjective: Children with cerebral palsy (CP) will need continuous and lifelong treatment, this include regular physiotherapy treatment. Physiotherapy for children is a field that needs to take into consideration a diversity of aspects of how to give children and their family the best possible care. Aim: This study aims to investigate experiences of children with CP concerning physiotherapy treatment over a prolonged time. A view on the treatment from the children`s perspective. Material and method: 4 children with CP, aged from 10-12, were interviewed. The children had attended physiotherapy treatment for at least 5 years. The text was subjected to a qualitative content analysis. Results and discussion: The children spoke of a diversity of aspects regarding their experiences with continuous treatment. Positive and negative experiences connected to treatment, insight regarding the purpose of the treatment, and why treatment was necessary came forth. To what extent the children experienced empowerment were discussed. Meaningfulness connected to the treatment and the impact on the children's sense of coherence was also discussed. Self-efficacy and its possible impact on the children's self-esteem and motivation were elucidated.en_US
dc.description.abstractBakgrunn: Barn med cerebral parese (CP) vil trenge kontinuerlig og livslang behandling som blant annet ofte innebærer jevnlig fysioterapibehandling. Fysioterapi for barn innen habilitering og rehabilitering er et felt innen fysioterapi som omhandler mange problemstillinger med hensyn til hvordan en kan gi et best mulig tilbud til barnet og familien. Studiens hensikt er å finne ut mer om hvordan barn med CP opplever det å gå til regelmessig og kontinuerlig behandling hos fysioterapeut. Ønsket er å få fram barnas egne stemmer, altså behandlingen sett fra deres perspektiv. Materiale og metode: 4 barn med CP i alderen 10-12 år ble intervjuet 2 ganger. Barna hadde gått til behandling hos fysioterapeut i minst 5 år, mer eller mindre kontinuerlig. Analyseprosessen gikk via dekontekstualisering og rekontekstualisering av transkriberte intervjuer. Kunnskapsbidrag: Barna formidlet et spekter av erfaringer og opplevelser om hvordan det er å leve med et ufravikelig krav om å trene. Momenter som kom frem handler om positive og negative opplevelser knyttet til trening, innsikt i hva som trenes på og hvorfor trening er viktig. Hvilken grad av bemyndigelse barna opplevde knyttet til trening blir diskutert, barna opplevde en viss grad av bemyndigelse, samtidig som de hadde liten grad av medbestemmelse. Opplevelse av mening blir trukket frem som et viktig aspekt for at barna skal forstå hensikten med trening. Hvilken betydning positive og negative aspekter ved trening kan ha på barnas selvoppfatning blir belyst i denne studien. Erfaringer med å mestre oppgaver, eller en opplevelse av å ikke mestre, og hvilke konsekvenser dette kan få for motivasjon og selvoppfatning blir belyst.en_US
dc.format.extent1136287 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectBarneng
dc.subjectCerebral pareseeng
dc.subjectOpplevelser med treningeng
dc.subjectBemyndigelseeng
dc.subjectMeningeng
dc.subjectSelvoppfatningeng
dc.subjectFysioterapieng
dc.titleBarn med cerebral parese - erfaringer med regelmessig trening hos fysioterapeut. En kvalitativ intervjustudieen_US
dc.typeMaster thesis
dc.rights.holderCopyright the author. All rights reserved
dc.description.degreeMaster i Fysioterapivitenskap
dc.description.localcodeMAMD-FYST
dc.description.localcodeFYSTD395
dc.subject.nus761901eng
dc.subject.nsiVDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Physiotherapy: 807eng
fs.subjectcodeFYSTD395


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel