Show simple item record

dc.contributor.authorIversen, Magnus Hoemeng
dc.date.accessioned2012-08-08T11:17:46Z
dc.date.available2012-08-08T11:17:46Z
dc.date.issued2012-02-01eng
dc.date.submitted2012-02-01eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/5921
dc.description.abstractDenne oppgaven er en redegjørelse og enundersøkelse av de argumentene som har blittfremført for eller mot et forbud mot politiskfjernsynsreklame i Norge. For å finne frem tildisse argumentene har jeg både undersøkt statligedokumenter, representert avStortingsinnstillinger, NOUer og lignende som erdirekte knyttet til politisk fjernsynsreklame. Jeghar også undersøkt den offentlige debatten, idenne oppgaven representert av 308 forskjelligeavisartikler. I tillegg har jeg undersøkt 85politiske reklamer i levende bilder som har blittprodusert og vist i Norge, hentet fra fjernsyn oginternett. I oppgaven redegjør jeg for argumentene som harvært fremført, og redegjør for hvilke av de som erde mest dominerende, og kommenterer hvorvidt dekan sies å innta et prinsipielt standpunkt,hvorvidt politisk fjernsynsreklame er ønskelig,og/eller direkte sier noe om hvilken form faktiskepolitiske reklamefilmer antas å ville få. Videreundersøker jeg de ulike argumentene og deresstøtteargumenter i lys av aktuell forskning påpolitisk fjernsynsreklame, før jeg veierargumentene opp mot en undersøkelse av politiskereklamer som har blitt vist i Norge. Jeg finner utat mange av argumentene både for og mot politiskfjernsynsreklame ikke får støtte fra forskning oget inntrykk av de faktiske reklamefilmene.Allikevel kan man ikke helt og holden avvise allepåstandene. Jeg diskuterer også om dette betyr atdebatten rundt politisk fjernsynsreklame i Norgekanskje har behov for nye argumenter, eller ennyansering av selve debatten. Sistnevnte gjelderspesielt i sammenheng med begreper som negativreklame, amerikanisering, følelsesappeller ogstore deler av maktargumentet, som i tillegg til åvære et dominerende argument fungerer somstøtteargument for en rekke andre dominerendeargumenter.en_US
dc.format.extent2836896 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.titleOvertramp eller valgkamp? Det norske forbudet mot politisk fjernsynsreklame - en undersøkelse av argumenter, forskning og reklamefilmer.eng
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeMEVI350
dc.description.localcodeMASV-MEVI
dc.subject.nus735116eng
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Media science and journalism: 310eng
fs.subjectcodeMEVI350


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record