Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBirkeland, Torunneng
dc.date.accessioned2012-09-28T14:22:30Z
dc.date.available2012-09-28T14:22:30Z
dc.date.issued2012-05-15eng
dc.date.submitted2012-05-15eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/6069
dc.description.abstractIn this master’s thesis I show how visual images may influence religious people by exploring statues of gods and darśan-posters within Hinduism. I ask the question: How do Hindus gaze upon images – respectively statues of gods and darśan-posters – they regard as residence for the divine or the deity in definite form (mūrti)? I answer this question on a macro- and a micro-level in two different parts. In part one I answer the question in general by looking at previous literature. In this part I examine statues of the Hindu gods and darśan-posters on different levels. I focus on their connection with bhakti, some of their appearances, how they may be made, how they may be invested with the divine, and how they may be used in a ritual context. In part two I present information based on interviews of thirteen informants from Puducherry – a medium-sized town in Tamil Nadu, South-India. In my interviews we discussed the following questions: Is the god inside the darśan-poster, or is the poster “just” a poster showing the god?, where should darśan-posters be placed? and which images of the divine has most power – god statues or darśan-posters? This master’s thesis in total shows in different ways how Hindus today gaze upon and respond to different images of the Hindu gods, images they believe are residence of the divine or the deity in definite form (mūrti), and are regarded as divine.en_US
dc.description.abstractI denne oppgaven har jeg forsøkt å vise både på makro og mikronivå hvordan visuelle former på ulike måter kan påvirke religiøse mennesker. Oppgavens problemstilling er: Hvordan betrakter hinduer visuelle former - henholdsvis gudestatuer og darśan-bilder - som oppfattes å være mūrti (gud i konkret form)? Problemstillingen besvares i to deler, henholdsvis på mikro og makronivå. I del I besvares spørsmålet generelt ved å presentere tidligere forskningslitteratur i en ny kontekst. Delen består bl.a. av presentasjoner av begrepet mūrti med hovedvekt på hinduismens gudestatuer og darśan-bilder og disse visuelle formenes forhold til frelsesveien bhakti. I tillegg presenteres noen former og utseender mūrtier ofte har, hvordan de kan lages, hvordan de kan bli guddommelige gjennom innvielsesritual, og hvordan de brukes i en rituell kontekst. Del II er basert på intervjuer jeg har hatt med tretten informanter fra India i byen Puducherry i delataten Tamil Nadu. Under intervjuene diskuterte vi følgende spørsmål: Er guden i darśan- bildet, eller er darśan-bildet bare" et bilde av guden?, Hvor bør darśan-bilder plasseres? og Hvilke visuelle former av det guddommelige er mest virksomme av gudestatuer og darśan- bilder? Som helhet viser oppgaven på ulike måter hvordan hinduer i dag betrakter og kommuniserer med ulike hinduistiske visuelle former av det guddommelige som oppfattes å være bolig for, eller selve guddommen (mūrti).en_US
dc.format.extent8193716 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectMūrtieng
dc.subjectStatuereng
dc.subjectDarśaneng
dc.subjectGudebildereng
dc.subjectPlakatereng
dc.subjectVisuell kultureng
dc.subjectHinduismeeng
dc.titleMūrti - gudestatuer og darśan-bilder i hinduismeneng
dc.typeMaster thesis
dc.rights.holderCopyright the author. All rights reserved
dc.description.degreeMaster i Religionsvitenskap
dc.description.localcodeMAHF-RELV
dc.description.localcodeRELV350
dc.subject.nus714999eng
fs.subjectcodeRELV350


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel