Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRoth, Beate Buanes
dc.date.accessioned2013-02-19T08:19:53Z
dc.date.available2013-02-19T08:19:53Z
dc.date.issued2012-02-08eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/6359
dc.description.abstractPrisoners have the same right to education as all other citizens in Norway. In accordance to political guidelines, the prisons and prison schools have a responsibility to promote inmates' participation in education while incarcerated. In order to meet with this direction in best possible ways, there is a pronounced need for more research-based knowledge about inmates' motivation and what affect their wishes and choices regarding education. This master thesis focuses on how inmates' locus of control affect their educational participation and educational wishes in Norwegian prisons. Locus of control is a cognitive variable postulated to have implications for motivated behavior. The study is based on quantitative data, collected by the Bergen Cognition and Learning Group (BCLG) at the Faculty of Psychology, University of Bergen. The data includes information from 2065 inmates in Norwegian prisons, obtained using standardized questionnaires. Logistic regression analysis was used in order to examine the variable effects. It was expected that a higher internal locus of control would indicate more educational participation and educational wishes in prison. In addition, several other background variables were controlled for, namely age, country of birth, length of sentence, completed level of education, and experienced learning difficulties in reading, writing and mathematics. The results showed that the inmates' locus of control is not significantly related to their educational participation in prison. Age, country of birth, length of sentence, completed level of education, and experienced reading difficulties appear to be significant explanation variables. Furthermore, the results showed that the inmates' locus of control have a significant effect on their educational wishes. However, the direction of the relationship goes in the opposite direction of what was expected. More precisely, a higher external locus of control indicates more educational wishes in prison. Of background variables, country of birth and length of sentence gave additional significant explanatory contribution. The findings are discussed in light of theory on locus of control and attribution, as well as previous research on educational motivation and locus of control amongst prison inmates.en_US
dc.description.abstractInnsette i norske fengsel har same retten til utdanning og opplæring som alle andre. Det går fram av politiske retningsliner at fengsla og skulen i fengsla skal arbeide med å fremje deira deltaking i utdanning under soning. For at dette skal imøtekomast best mogeleg, er det eit uttalt behov for meir forskingsbasert kunnskap om innsette sin motivasjon, og kva som påverkar deira ønske og val i høve til utdanning. Denne masteroppgåva rettar fokus på korleis innsette si kontrollplassering (Locus of Control) påverkar deira utdanningsaktivitet og utdanningsønske i norske fengsel. Kontrollplassering er ein kognitiv variabel som vert anteke å ha implikasjonar for motivert åtferd. Undersøkinga baserer seg på kvantitative data, samla inn av forskingsgruppa for kognisjon og læring (Bergen Cognition and Learning Group - BCLG) ved Det psykologiske fakultetet, Universitetet i Bergen. Datamaterialet omfattar informasjon frå 2065 innsette, innhenta ved bruk av standardiserte spørjeskjema. Logistiske regresjonsanalysar vart nytta for å undersøke effektane. Det var forventa at ei høgare indre kontrollplassering ville indikere meir utdanningsaktivitet og utdanningsønske i fengsel. Det vart også kontrollert for ei rekkje bakgrunnsvariablar, høvesvis alder, fødeland, soningstid, fullført utdanningsnivå og opplevde lærevanskar i lesing, skriving og matematikk. Resultata viste at dei innsette si kontrollplassering ikkje er signifikant relatert til deira utdanningsaktivitet i fengsel. Alder, fødeland, soningstid, fullført utdanningsnivå og opplevde lesevanskar viser seg å vere signifikante forklaringsvariablar. Vidare viste resultata at dei innsette si kontrollplassering har ein signifikant effekt på deira utdanningsønske. Retninga av samanhengen går derimot motsatt veg enn det som var forventa. Meir presist indikerar ei høgare ytre kontrollplassering meir ønske om utdanning i fengsel. I tillegg gav bakgrunnsvariablane fødeland og soningstid signifikante forklaringsbidrag. Funna vert diskutert i lys av teori om kontrollplassering og attribusjon, samt tidlegare forsking på utdanningsmotivasjon og kontrollplassering hos innsette.en_US
dc.language.isonnoeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.titleInnsette i fengsel: Samanhengen mellom kontrollplassering, utdanningsaktivitet og utdanningsønske. Ei empirisk undersøking i alle norske fengseleng
dc.typeMaster thesis
dc.rights.holderCopyright the author. All rights reserved
dc.description.degreeMaster i Pedagogikk
dc.description.localcodePED395
dc.description.localcodeMAPS-PED
dc.subject.nus724112eng
fs.subjectcodePED395


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel