Fremmende og hemmende faktorer for tverrfaglig samarbeid i SLT. Et barnevernfaglig perspektiv
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/7005Utgivelsesdato
2013-05-21Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Tverrfaglig samarbeid preger i økende grad barnevernets arbeid. Kjennetegnene på barn og unge som mottar hjelp fra barnevernet er ofte sammensatte og komplekse. Erfaringene viser at slik problematikk tydelig viser behovet for helhetlige vurderinger og tverrfaglig samarbeid. Undersøkelser viser at tverrfaglig samarbeid har vært et krav i flere tiår, men at praksisfeltet ikke har løst problemene ennå. Det fryktes med dette at utsatte barn og unge fanges opp for sent. SLT er en samordningsmodell som har til hensikt å samordne lokale rus- og kriminalitetsforebyggende tiltak. Denne studien har som målsetting å bidra med kunnskap om hvilke faktorer barnevernet opplever som fremmende og hemmende for tverrfaglig samarbeid i SLT. Utvalget består av seks barnevernledere og en nestleder. Informantene sitter som representanter for barnevernet i det koordinerende nivået i SLT. Studien er en kvalitativ evalueringsstudie som etterspør barnevernlederes erfaringer med tverrfaglig samarbeid i SLT. Dybdeintervju med et semi- strukturert design ble brukt som metode for å samle inn datamaterialet, og transkripsjonene ble analysert ved å bruke tematisk analyse. Det var fem faktorer som var sentrale i undersøkelsens funn; forankring og organisering i kommunene, faste deltakere med felles målsetting, kunnskap om hverandres tjenester, felles problemforståelse og ressurser i form av tid og stillinger. Informantene viste seg å vektlegge disse faktorene som viktige fremmende faktorer for tverrfaglig samarbeid i SLT. Faktorene påvirker hverandre gjensidig og funnene viste at dersom disse faktorene ikke oppfylles vil det virke hemmende på samarbeidet. Funnene i studien indikerer at det er flere og sammensatte faktorer som påvirker tverrfaglig samarbeid i SLT. Samarbeid er en prosess, hvor faktorene gjensidig påvirker hverandre. Faktorene som informantene peker på at må oppfylles for å fremme samarbeid bidrar til positiv interaksjon mellom samarbeidspartnere. Dersom faktorene som fremmer samarbeid ligger til grunn kan det bidra til å skape bedre, mer helhetlige og koordinerte tjenester for barn og unge. Av studiens funn kan det se ut til at helhetlige løsninger gjennom tverrfaglig samarbeid er til det beste for utsatte barn og unge.