Filmprodusents adgang til overdragelse av remakeretigheter
Type
Master thesisNot peer reviewed

View/ Open
Date
2012-06-01Author
Metadata
Show full item recordAbstract
Tema for masteavhandlingen "Filmprodusents adgang til
overdragelse av remakerettigheter" er filmprodusentens adgang
til å overdra nødvendige rettigheter for innspilling av en ny
versjon av samme film til en annen produsent ("remake"): I
hvilken grad må produsent foreta rettighetsklareringer for at slik
overdragelse av remakerettigheter lovlig kan finne sted.
En remake er i korte trekk en nyinnspilling av en eksisterende
film, enten basert direkte på den originale filmen eller på det
originale manus.
Avhandlingen søker å fastslå hvilke rettigheter filmprodusenten
innehar og hvilke som evt. må innhentes særskilt for å kunne
inngå avtale om remake med en annen produsent. Selve
remakeavtalen mellom to produsenter behandles ikke.
Selv om avhandlingens tema er overdragelse av rettigheter, vil
problemstillingen nødvendiggjøre en grundig analyse av
definisjonen av film som åndsverk. Film som åndsverk består av
flere elementer og innsats fra forskjellige aktører, og det
fremstår ikke noe enhetlig definisjon på filmverk etter norsk rett.
Ettersom den overordnete problemstillingen fordrer definisjon av
hvilke rettigheter en film består av, herunder hvilke aktører som
holder disse rettighetene, handler en del av avhandlingen om
dette. Spesielt forholdet mellom manus som skriftverk og
filmverket som sådan behandles, og regissør og manusforfatter
som opphavspersoner til de respektive delene drøftes.
Videre drøftes overdragelse av rettigheter knyttet til manus og
filmverk som sådan i lys av Åndsverkslovens bestemmelser,
herunder særlig forbud mot videreoverdragelse (§39b, andre
ledd), spesialitetsprinsippet (§39a) og forbud mot endring av
overdradd verk (§39b, første ledd).
Publisher
The University of BergenCollections
- Faculty of Law 1295
Copyright the author. All rights reserved