Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKaldheim, Kristi
dc.date.accessioned2013-09-16T12:19:16Z
dc.date.available2013-09-16T12:19:16Z
dc.date.issued2013-05-21eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/7195
dc.description.abstractSamordning av Lokale rus- og kriminalitetsforebyggende Tiltak (SLT) er en samordningsmodell som tar sikte på å koordinere innsatsen for det forebyggende arbeidet i nærmiljøet. Barnevernet har en sentral plass i det forebyggende arbeidet blant barn og unge. Hensikten med denne oppgaven er å få frem barnevernets perspektiver på det forebyggende arbeidet i SLT. Oppgaven tar utgangspunkt i problemstillingen: Hvilke erfaringer har barnevernet med det forebyggende arbeidet i tilknytning til modellen "Samordning av lokale rus- og kriminalitetsforebyggende tiltak" (SLT)? Utvalget er strategisk utvalgt og består av syv barnevernsledere/nestledere som har erfaringer fra koordineringsgruppen i SLT. Undersøkelsen baseres på kvalitativ metode, og semistrukturerte intervju ble utført som datainnsamlingsmetode i samarbeid med medstudent Stine Wålberg. Analysen er av tematisk karakter, og ble gjort som en vekselvirkning mellom teori og empiri. Barnevernets erfaringer med det forebyggende arbeidet i SLT har blitt besvart ut fra temaene: Barnevernets synspunkter på innsatsområder og arenaer, Hva skal til for å lykkes i det forebyggende arbeidet, Ufordringer i det forebyggende arbeidet i SLT og Barnevernets bidrag i SLT. Funnene diskuteres opp mot forskning og teori om forebygging og samarbeid. De viktigste funnene i oppgaven er at kommunene har valgt å rette innsatsen sin mot ulike former for forebygging, og kun et fåtall har valgt å ta utgangspunkt i kriminalitetsforebygging. Tidlig innsats, behovet for samarbeidet, behovet for forskning og ulike organisatoriske forhold var fremtredene faktorer for å lykkes i det forebyggende arbeidet i SLT. Utfordringene i det forebyggende arbeidet i SLT omhandler blant annet ressurser og lovverk, ulik problemforståelse, samt ulik forståelse av begrepet forebygging. Bidrag til kunnskap og informasjon anses som de viktigste oppgavene i SLT- arbeidet. Funnene i studien indikerer at SLT anses som en god modell for at ulike tjenester kan få mulighet til å samles om overbyggende løsninger i det forebyggende arbeidet i kommunen, men det er behov for at det kriminalitetsforebyggende arbeidet i enkelte kommuner tydeliggjøres. Funnene kan fungere som basis for diskusjon i det praktiske SLT- arbeidet, samt i barnevernet generelt i forbindelse med deltakelse i tverrfaglige samarbeid.en_US
dc.format.extent1757530 byteseng
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.titleBarnevernets erfaringer med det forebyggende arbeidet i SLTeng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2013-09-16T12:09:28Z
dc.rights.holderCopyright the author. All rights reserved
dc.description.degreeMaster i barnevern
dc.description.localcodeMABARN351
dc.description.localcodeMAPS-BARN
dc.subject.nus762106eng
fs.subjectcodeMABARN351


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel