Kompetanse og mestring i barneverntjenesten. En kartleggingsundersøkelse blant kommunale barnevernsarbeidere på Vestlandet
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/7210Utgivelsesdato
2013-05-20Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn: Nyere undersøkelser viser mangelfull kompetanse i flere kommunale barneverntjenester, samt betydelig avstand mellom kompetansen som etableres gjennom barnevernfaglig grunnutdanning og kompetansebehovet i barnevernets praksisfelt. Problemstillinger: Hvilken kompetanse i form av utdanning og erfaring finnes i kommunal barneverntjeneste? Finnes det fagområder som kommunale barnevernsarbeidere ønsker økt kompetanse på? I hvilken grad oppgir barnevernsarbeidere at de er fornøyd med egen mestring av arbeidet i kommunal barneverntjeneste? Hvilken betydning har utdanning og erfaring for mestring av arbeidet i kommunal barneverntjeneste? Metode: I 2011/2012 gjennomførte CCCW-prosjektet en surveyundersøkelse blant kommunale barnevernsarbeidere i fylkene Hordaland, Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal. 636 barnevernsarbeidere ble invitert. 429 barnevernsarbeidere deltok, derav en svarprosent på 67. I denne oppgaven er deler av datamaterialet fra surveyundersøkelsen benyttet. Resultater: 47 prosent av barnevernsarbeiderne har lengre enn 6 års erfaring og 67 prosent har tilleggsutdanning utover grunnutdanning. 72 prosent av barnevernsarbeiderne oppgir fagområder som de ønsker økt kompetanse på. For mestring av arbeid viste barnevernsarbeiderne en gjennomsnittsskåre lik 3.74 (skala fra 1-5 hvor 5 er best). Barnevernsarbeidere var mest fornøyd med sitt forhold til kollegaer (4.26) og klienter (4.13), og minst fornøyd med mengden arbeid de får gjort (3.23). Resultater fra regresjonsanalyse viser at tilleggsutdanning hadde en signifikant sammenheng med mestring av arbeid (beta =.114, p=.025), mens antall års erfaring ikke var signifikant (p=.429). Modellen forklarte kun 1,7 prosent av den totale variasjonen i barnevernsarbeideres mestring av arbeid. Konklusjon: Til tross for mye erfaring og utdanning ønsker barnevernsarbeidere økt kompetanse. Det er uklart om andre faktorer enn utdanning og erfaring kan ha større betydning for barnevernsarbeideres mestring eller om måleinstrumentet ikke har klart å fange opp utdanning og erfarings betydning for mestring. Konklusjonen som trekkes er at det trengs ytterligere forskning for å undersøke hvilken betydning utdanning og erfaring har for mestring av arbeidet i den kommunale barneverntjenesten.