Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJakobsen, Mariaeng
dc.date.accessioned2013-09-27T06:26:29Z
dc.date.available2013-09-27T06:26:29Z
dc.date.issued2010-05-17eng
dc.date.submitted2010-05-17eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/7299
dc.description.abstractQatar has experienced a rapid economic development throughout the last decades. Similar economic development as in Qatar has been seen in all the states that belong to the Gulf Cooperation Council (GCC), including Bahrain, Kuwait, Oman, Saudi Arabia and the United Arab Emirates.Oil and gas incomes are the major drivers in this development Furthermore, over the last decades, we have observed increased efforts in the field of education in Qatar. Different institutional reforms have been introduced where the goal is to make Qatar a centre of higher education in the Middle East. The most visible driving force in this work is the wife of the Emir, Her Highness Sheikha Mozah bint Nasser al-Misnad, who is serving as the Chairperson of Qatar Foundation for Education, Science and Community Development and for Education City.The vision for education has, among other factors, contributed to strengthen the dominance of national female students in higher education. It is noteworthy that females make up 75 % of the students at Qatar University in 2008 Qatar's aim for an improved educational system has given positive results for female participation in education. On the other hand, statistics from national and international surveys show that the number of female employees is low. In this thesis I wish to analyze the job opportunities for national women in a traditional oil rich country, using Qatar as my case study. The main focus will be; Qatar has seen an "educational revolution". How has this affected women and how has education improved women's entry into the labour force? Given the limited research on gender disparities in Qatar, a qualitative case study approach was employed in the research.As statistics are available from labour force surveys and educational surveys, I decided to combine in-depth interviews with the already existing statistical material. In addition, I will use data from a variety of written sources, both academic literatures, magazines, and research reports. Most of the academic literature are collected during my field trip to Qatar in November 2009, and are mainly Qatari sources written in Arabic.en_US
dc.description.abstractQatar har opplevd en rivende økonomisk utvikling de siste tiårene. Tilsvarende utvikling har vi også sett i de andre Gulf Cooperation Council - landene, som inkluderer Bahrain, Kuwait, Oman, Saudi Arabia og De Forente Arabiske Emirater. Olje- og gassvirksomhet er årsaken til at disse landene har blant de høyeste bruttonasjonalproduktene per innbygger i verden. De siste årene har vi sett en økt satsning på utdanning i denne regionen. I Qatar frontes den såkalte utdannelsesreformen av førstedamen Sheikha Mozah bint Nasser al-Misnad. Som leder av Qatar Foundation har hun vært med på å finansiere opprettelsen av Education City hvor en rekke anerkjente vestlige universiteter holder til. Økt satsning innenfor utdannelsessektoren har, blant andre faktorer, ført til at antallet kvinnelige studenter ved landets universiteter er bemerkelsesverdig høyt. Statistikk viser at kvinner utgjorde 75 % av det totale antallet studenter ved Qatar University i 2008. Videre synes det å være fornuftig å anta at det høye antallet kvinnelige studenter skal føre til at flere kvinner blir økonomisk aktive. Dette har foreløpig ikke vært tilfelle; Statistikker fra internasjonale og nasjonale undersøkelser viser at antallet nasjonale yrkesaktive kvinner holder seg lavt, til tross for at kvinner er dominerende innenfor høyere utdanning. I denne oppgaven skal jeg undersøke hvilke jobbmuligheter nasjonale kvinner har i et tradisjonelt og oljerikt land, hvor Qatar er min saksstudie. Hovedfokuset er: Qatar har sett en Utdannelsesrevolusjon". Hvordan har dette påvirket kvinner? Og, har økt satsning på utdanning ført til at flere kvinner blir yrkesaktive? Arbeidslivsstudier fra Qatar viser at de kvinnene som jobber har et begrenset utvalg med jobbmuligheter. Videre viser det seg at flesteparten av yrkesaktive kvinner jobber innenfor utdanningssektoren og helsesektoren. Ut i fra disse observasjonene er det derfor viktig å skape forståelse rundt de sosiale utfordringene nasjonale kvinner i arbeidslivet i Qatar møter og hva som må til for å fjerne dem? Denne oppgaven har en kvalitativ tilnærming; I november 2009 og mars 2010 gjennomførte jeg dybdeintervjuer med informanter i Qatar. Disse samtalene har, ved siden av allerede eksisterende statistikk, vært hovedkildene til denne oppgaven. I tillegg til intervjuene samlet jeg akademiske kilder fra Qatar, skrevet på arabisk.en_US
dc.format.extent2194740 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectQatareng
dc.subjectkvinnereng
dc.subjectUtdannelseeng
dc.titleSocial effects of the educational revolution in Qatar: a gender perspectiveeng
dc.typeMaster thesis
dc.rights.holderCopyright the author. All rights reserved
dc.description.degreeMaster i Arabisk
dc.description.localcodeMAHF-ARAB
dc.description.localcodeARA350
dc.subject.nus711312eng
fs.subjectcodeARA350


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel