Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHusebø, Sindreeng
dc.date.accessioned2013-09-30T06:40:34Z
dc.date.available2013-09-30T06:40:34Z
dc.date.issued2013-05-14eng
dc.date.submitted2013-05-14eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/7312
dc.description.abstractOm superflat er et produkt av kulturell hybriditet, kan man fortsatt anse den for å være en «original» japansk visuell kultur? Det er et velkjent fenomen at kultur ikke oppstår i et vakuum, og superflat er et godt eksempel på den tradisjonen av appropriasjon som japansk kultur er fundert på. Superflats uttrykk er på denne måten like originalt japansk som noe annet; fremmede innflytelser har alltid vært en stor del av japanernes måte å opprettholde sin visuelle egenart. Warhol lærte oss at det ikke finnes noen «original» i popkunsten; dette synes å resonnere med Homi Bhabha's teori om cultural hybridity, ettersom de kompliserte hybridiseringsprosessene mellom «øst» og «vest» som ligger til grunne for superflat gjensidig påvirker «begge» deler av sitt opphav, og således ikke uten videre kan anvendes for å definere én kulturs originalitet. Superflathetens «originalitet» eksisterer derfor nettopp i dens hybriditet, der den fremstår som en unik japansk kombinasjon av både østlige og vestlige visuell-kulturelle elementer.en_US
dc.format.extent246092 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectmurakami, takashi, superflat, popkunst, hybriditeteng
dc.subjectmurakamieng
dc.subjecttakashieng
dc.subjectsuperflateng
dc.subjectpopkunsteng
dc.subjecthybriditeteng
dc.titleTakashi Murakami - Superflathetens hybriditeteng
dc.typeMaster thesis
dc.rights.holderCopyright the author. All rights reserved
dc.description.degreeMaster i Kunsthistorie
dc.description.localcodeMAHF-KUN
dc.description.localcodeKUN350
dc.subject.nus713203eng
fs.subjectcodeKUN350


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel