Musikkens dramaturgiske funksjon. En analyse av musikalens og teaterkonsertens dramaturgi.
dc.contributor.author | Boge, Marte Alfheim | eng |
dc.date.accessioned | 2014-08-06T05:39:58Z | |
dc.date.available | 2014-08-06T05:39:58Z | |
dc.date.issued | 2014-05-15 | eng |
dc.date.submitted | 2014-05-15 | eng |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/1956/8239 | |
dc.description.abstract | I oppgaven undersøkes musikkens dramaturgiske funksjon i to varianter av musikkteateret, henholdsvis musikalformen og teaterkonsertformen. Med utgangspunkt i en forståelse av hvordan musikk kan inngå som virkemiddel i etablerte dramaturgiske modeller gjennomføres det dramaturgiske forestillingsanalyser av to forestillinger som representerer de to formene. Ved hjelp av analysene undersøkes det hvordan en i de to analyseeksemplene arbeider med aristoteliske, episke eller postmoderne dramaturgiske strategier. Problemstillingen tar utgangspunkt i følgende spørsmål: Hva er musikkens dramaturgiske funksjon i musikalen og teaterkonserten og hvilke dramaturgiske strategier finner en i disse to teaterformene? | en_US |
dc.format.extent | 611197 bytes | eng |
dc.format.mimetype | application/pdf | eng |
dc.language.iso | nob | eng |
dc.publisher | The University of Bergen | eng |
dc.subject | Teater | |
dc.subject | Scenekunst | |
dc.subject | Musikkteater | |
dc.subject | Dramaturgi | |
dc.subject | Musikal | |
dc.title | Musikkens dramaturgiske funksjon. En analyse av musikalens og teaterkonsertens dramaturgi. | eng |
dc.type | Master thesis | |
dc.rights.holder | Copyright the author. All rights reserved | |
dc.description.degree | Master i Teatervitenskap | |
dc.description.localcode | MAHF-TEAT | |
dc.description.localcode | TEAT350 | |
dc.subject.nus | 715209 | eng |
fs.subjectcode | TEAT350 |