Frå Snorre til Ibsen - og kvar er sakprosaen
Type
Master thesisNot peer reviewed

View/ Open
Date
2014-05-14Author
Metadata
Show full item recordAbstract
Denne masteroppgåva handlar om korleis lærebøkene
i norsk på Vg2 studiespesialiserande løyser eitt
av læreplanmåla i læreplanen frå LK06.
Læreplanmålet handlar om at elevane skal lese
tekstar frå mellomalderen og fram til 1870 i
original og reflektere over språk og innhald. Eg
har tatt utgangspunkt i fire lærebøker og
undersøkt kva for forfattarar som er
representerte, med kva for tekstar og om sakprosa
har fått større plass enn før LK06. Omgrepet
refleksjon gir føringar for korleis elevane skal
jobbe med desse tekstane, difor har eg sett på
korleis bøkene legg opp til lesinga av tekstane i
form av oppgåvene som høyrer til. Norskfaget har
gjennomgått store endringar sidan LK06 kom, og den
siste store revisjonen kom hausten 2013. Det var
difor naturleg at eg såg på diskusjonane som har
vore i fagmiljøet vedkomande norskfaget. Eg er
ikkje opptatt av å kome fram til sanningar, men
ønskjer å sjå tendensar i samband med analysen, og
for å finne ut av dette tar eg i bruk kritisk
diskursanalyse. Primærkjeldene mine er, i tillegg
til læreplanen i norsk, dei fire norskbøkene som
er tilgjengelege på Vg2 studiespesialiserande:
Spenn, Tema, Panorama og Grip teksten. Alle desse
kom ut i 2007. Det eg fann var at lærebøkene er
nokså like når det gjeld forfattarar som er
representerte, men at tekstane kan vere noko
forskjellig. Hovudvekta av tekstar før 1600-talet
er ikkje norske, men europeiske. Det kan også sjå
ut til at norrøne tekstar ikkje lenger har den
store plassen som dei hadde før LK06.
Sakprosatekstane er framleis i mindretal og i
enkelte av bøkene er dei svært lite representert.
Eg finn nesten ikkje sakprosatekstar frå før 1600-
talet. Den sakprosaen elevane får presentert er
også den som ligg nær skjønnlitteraturen som til
dømes essay. Oppgåvene i bøkene har stor variasjon
og det er mange av dei. Læreplanmålet ber elevane
reflektere, men det er ikkje alltid at oppgåvene i
bøkene ber om det same. Nokre oppgåver som vart
kalla refleksjonsoppgåver var heller ikkje det.
Lærebøkene ligg stort sett tett opp til
læreplanen, men sakprosatekstar og oppgåver som
ber om refleksjon har ikkje fått så mykje plass
som dei burde. The topic of this master thesis is how textbooks
in Norwegian Language and Literature solve
one competence aim in the curriculum from LK 06 in
Advanced Course 2. General Studies.
This aim instructs the students to read a
selection of significant texts from the Middle
Ages to 1870 in its original language, and to
reflect on language and content. I have studied
four textbooks, which authors are represented in
these books, and which texts they are represented
with. I addition I have studied whether there is a
greater focus on non-fiction texts after the
introduction of LK06. The term reflection
instructs the reader how to work with these texts.
It has therefore been important for me to study
the tasks related to the texts and how they
influence the way students actually read these
texts. The subject Norwegian has been through
significant changes since the introduction of LK
06. The last revision was in the autumn of 2013.
It was therefore interesting for me to take a
closer look at the discussions within the
discipline about this subject. My focus has been
to find out how changes in curriculum have led to
in changes in textbooks. I have primarily focused
on tendencies, and I have not tried to give
definite answers. My method has been the Critical
Discourse Analysis, and my primary sources have,
in addition to the Curriculum, has been the four
textbooks available in Advanced Course 2, General
Studies: Spenn, Tema. Panorama and Grip Teksten.
All these textbooks came out in 2007. Looking at
the authors represented in the books, I found the
textbooks to be quite similar. However, they are
not necessarily represented with the same texts.
Most of the texts before 1600 are European, not
Norwegian. There are also fewer texts in Old Norse
after the LK06 reform. The non-fictional texts are
still in minority compared to fiction, and in some
of the books there are very few non-fictional
texts. I have found almost no such texts from
before 1600. Textbook tasks are many and varied,
but although the intention is to make students
reflect, sometimes reproduction and not reflection
is the end result even though this is not
intended. Overall the textbooks stay close to
their interpretation of the curriculum, but there
are relatively few non-fictional texts compared to
fiction, and in addition there are in my opinion
too few tasks that instruct students to reflect.
Publisher
The University of BergenCollections
Copyright the author. All rights reserved