Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKristiansen, Linn Hellebusteng
dc.date.accessioned2014-08-22T06:04:41Z
dc.date.available2014-08-22T06:04:41Z
dc.date.issued2014-05-15eng
dc.date.submitted2014-05-15eng
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1956/8316
dc.description.abstractThis thesis is about the coverage of visual arts in the Norwegian media: How the media presents this field's content in the public sphere. I have studied culture journalistic texts primarly in newspapers, but also online, on Television and radio using different research methods and theoretical perspectives. Art Sociologist Day Solhjell's research on the Norwegian art scene is introduced, along with Pierre Bourdieu's theories of the social fields, capital and taste, as well as theory based on Jürgen Habermas puplic sphere. Previous research on Norwegian culture journalism and art criticism will also form part of the theory's foundation. The method's consists of qualitative textual analysis of newspaper texts. A quantitative assessment and interviews with people in the field of journalism and art are also implemented, and form part of the basis for the thesis' conclusions.en_US
dc.description.abstractDenne masteroppgaven handler om dekningen av billedkunst i norske medier, altså hvordan mediene presenterer dette feltets omfang og innhold i offentligheten. Jeg har undersøkt kulturjournalistiske tekster fortrinnsvis i aviser, men og noe på nett, i TV og radio ved hjelp av ulike forskningsmetoder og teoretiske perspektiver. Kunstsosiolog Dag Solhjells forskning på det norske kunstfeltet er tatt i bruk, sammen med Pierre Bourdieus teorier om sosiale felt, kapital og smak, samt noe offentlighetsteori basert på Jürgen Habermas. Tidligere forskning om norsk kulturjournalistikk og kunstkritikk vil også danne noe av teoriens grunnlag. Metodens hovedvekt vil ligge på kvalitativ tekstanalyse av avistekster. En kvantitativ kartlegging innledningsvis og intervjuer med aktører på feltet er også gjennomført, og utgjør deler av grunnlaget for oppgavens konklusjoner.en_US
dc.format.extent2087074 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectbilledkunsteng
dc.subjectkulturjournalistikkeng
dc.subjectBourdieueng
dc.subjectSolhjelleng
dc.subjectKunsteng
dc.subjectkunstfelteteng
dc.titleBilledkunst- kulturjournalistikkens blindsone. En innholdsanalyse av den redigerte medieoffentligheten: et nærmere innblikk på billedkunstens plass i norske mediereng
dc.typeMaster thesisen_US
dc.rights.holderCopyright the author. All rights reserveden_US
dc.description.localcodeMEVI350
dc.description.localcodeMASV-MEVI
dc.subject.nus735116eng
fs.subjectcodeMEVI350


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel