Utdanningsvalg, motivasjon og identitetsdannelse - en studie av læreflinke elever ved studiet Teknisk Allmennfag (TAF)
Type
Master thesisNot peer reviewed

View/ Open
Date
2014-05-21Author
Metadata
Show full item recordAbstract
Temaet for oppgaven er utdanningsvalg, motivasjon og
identitetsprosesser blant læreflink ungdom på
studieprogrammene TAF-TIP og TAF-Bygg ved Knarvik
Videregående Skole. Oppgaven tar sikte på å diskutere hva
som foregår i det ungdom går igjennom i en valg og
identitetsprosess.
Det fokuseres i utdanningsforskning ofte på de som faller
utenfor systemet og de mindre ressurssterke elevene, og
sjeldent på læreflink ungdom og deres utdanningsprosess.
Dermed har vi lite kunnskap om de som har ressursene til
å velge fra øverste hylle, og hvilke samfunnsmessige
strukturer og relasjoner som fører dem i en retning. Det
diskuteres derfor i denne oppgaven om det tidligere
forskning har fortalt oss om mindre ressurssterke elever,
også stemmer overens med det læreflinke elever
gjennomgår i en valg- og identitetsprosess.
Analysen er delt i to. I det første analysekapittelet
diskuteres elevenes begrunnelser for valg av utdanning og
motivasjonskrefter. Her diskuteres spørsmålene: hvem er
elevene som velger TAF? Fanger TAF opp de elevene de har
som formål å få tak i? Og hvordan er elevenes valg og
motivasjon rettet mot utdanningen begrunnet? Det første
analysekapitlet inneholder begrunnelser for hvorfor elevene
har valgt å gå TAF, og hva deres motivasjonen var både for
å begynne, men også for å fortsette og fullføre. Det vil
også diskuteres hvordan elevene har orientert seg rundt
valget, og om tradisjon eller individualisering står i fokus.
Valg og motivasjon er de klassiske problemstillingene
innenfor utdanningssosiologi, men vil gjennom denne
studien settes i et nytt lys. Dette fordi TAF er et program
som faller utenfor både det generelle allmennfaglige
studieløpet, men også det yrkesfaglige. Det vil derfor for å
gå dypere inn på utdanningsvalg og elevenes
motivasjonsfaktorer rettet mot utdanningen, i studiets
første analysekapittel fokuseres hovedsakelig på
moderniseringsteorier rettet mot et økende utdanningsnivå
og arbeidsorienteringsteorier.
Et tema det ikke har vært like mye fokus på innenfor
utdanningssosiologi er hvordan disse elevene former en
identitet, og hvilken identitet som formes, både individuelt
og kollektivt, da TAF som nevnt er en alternativ
utdanningsvei som fører til nokså åpne dører videre i livet
når det kommer til utdanning og karriere. Dette tas opp i
analysekapittel to. Her diskuteres spørsmålene: hvordan
utvikler elevene en selvforståelse i TAF-løpet? Og hvordan
påvirker relasjoner og TAFs formål elevenes videre
utdanningsløp? Analysen i dette kapittelet ses i lys av
teorier rettet mot relasjoner i elevenes identitetsdannelse,
og hvordan annerkjennelse fra bedriftsansatte og lærere
former elevenes kollektive identitet som "TAF-elev".
Det diskuteres også hva veien videre etter videregående er
for TAF-elevene, hva elevene ønsker å gjøre etter de er
ferdig på TAF, og hva motivasjonen deres er for å gjøre
videre det de planlegger. Dette vil igjen kobles opp mot
hvordan det samsvarer med hva bedriftene ønsker å forme
TAF-elevene mot. Hvordan reflekterer elevene selv over det
de har lært og den de har blitt?
Studien forteller oss at elevene var usikre ved løpets
oppstart, og at i samsvar med tidligere forskning på
yrkesfagelever ønsket et alternativt løp med noe praktisk, i
tillegg til at elevene ønsker studiekompetanse, og er sterkt
motivert mot høyere utdannelse....
Publisher
The University of BergenCollections
Copyright the author. All rights reserved