Blar i Faculty of Humanities på tittel
Viser treff 1189-1208 av 3924
-
Forhandlinger og tilpasset innputt i elev-lærersamtale
(Others, 2003) -
Forhandlinger om kjærlighet og seksualitet i brevene mellom Amalie og Erik Skram
(Master thesis, 2021-11-23)Et sentralt aspekt av dagligspråksfilosofien, slik den ble utarbeidet av den østerriksk-britiske filosofen Ludwig Wittgenstein, er at språk er noe vi deler. Vi deler forståelser om at ord har bestemte meninger i ulike ... -
Forholdet mellom brev og retorikk i Hellenismen (330 f.v.t-400 e.v.t)
(Master thesis, 2015-05-15) -
Forholdet mellom gammal og ny rett i norsk og islandsk lov i mellomalderen
(Journal article; Peer reviewed, 2022)Emnet for artikkelen er forholdet mellom gammal og ny rett i norske og islandske lover i mellomalderen. Av islandske lover går det klart fram av teksten Lögréttuþáttr at gammal lov galdt etter at ny lov var innført, så ... -
Forholdet mellom gudar og jotnar i norrøn mytologi i lys av det mytologiske namnematerialet
(Journal article, 1990) -
Forholdet mellom kong Magnus Eriksson og det norske og svenske rådet under kongefellesskapet 1319-1343
(Master thesis, 2015-05-14)Oppgaven er en komparativ studie av forskjellene mellom det norske og det svenske rådets hovedfunksjon i forhold til kongemakten fra 1319-1343. Oppgaven har to hovedmål. Det første målet har vært å undersøke om de to rådenes ... -
Forholdet mellom Kongespeilet og Stjórn
(Journal article, 1974) -
Forholdet til eksess - Om skinnets overfladiske dybde
(Master thesis, 2013-11-20)Denne masteroppgaven vil ta for seg begrepet eksess, og hvordan forholdet til denne påvirker vårt forhold til skinnet, eller verden av tilsynekomster. Inspirert av Nietzsche vil jeg tolke skinnet som den sansbare verden ... -
Formaning og forming. Ein analyse av normtekstar og litteraturdidaktisk realisering i lærebøker frå 1994 til 2015
(Master thesis, 2017-06-15)Eitt mål for dette arbeidet har vore å undersøkje korleis diskursen omkring skjønnlitteratur i norskfaget har endra seg frå læreplanverket som kom i 1994 (R94) og til den reviderte versjonen av Kunnskapsløftet som vart ... -
Formativ vurdering, den heilage gral? Ei undersøking av korleis seks norsklærarar i vidaregåande skule opplever sin vurderingskvardag, og kva tankar dei har om formativ vurdering si rolle i deira arbeid med å vurdere skrivne elevtekstar.
(Master thesis, 2017-06-10)Samandrag Denne masteroppgåva undersøker korleis norsklærarar i den vidaregåande skulen opplever sin vurderingskvardag og kva tankar dei har om formativ vurdering si rolle i deira arbeid med skrivne elevtekstar. Hypotesen ... -
Formative Assessment in EFL Teaching: A Grounded Theory Study on the Change of Teachers' Formative Assessment Practices.
(Master thesis, 2023-05-30) -
Formative assessment in EFL writing: A case study of pupils´ perceptions of their feedback practice and attitudes to receiving and using feedback
(Master thesis, 2017-06-08)Læreres tilbakemeldingspraksis på elevtekster er alltid aktuelt, og i løpet av det siste tiår har den norsk skolen hatt et særlig fokus på formativ vurdering igjennom den statlige satsingen Vurdering for Læring ... -
Formative Assessment: A Comparative Study of Learners' Perception of Video Feedback and Written Feedback, and the Perceived Effectiveness of the Feedbacks
(Master thesis, 2019-06-07)Tilbakemelding med fokus på vurdering for læring er eit viktig element for elevane si læring (Udir, 2015a). Hensikta med masteroppgåva i engelsk fagdidaktikk var å sjå nærare på vurdering for læring frå Vg1 elevar sin ... -
Formidling av vikingtiden. En studie av hobbyvikinger, Lofotr Vikingfestival og bruken av forskningsbasert kunnskap
(Master thesis, 2010-05-18)The theme of my master thesis is Viking re-enactors, Viking festivals and the archaeological record. My primary goal of the study is to throw light upon how Viking re-enactors at Viking markets and festivals use results ... -
Fornekting på norsk? Fornekting av holocaust i Noreg mellom 1975 og 2000
(Master thesis, 2023-05-15)Denne studien har utforska fenomenet holocaustfornekting i Noreg i åra 1975 til 2000. Gjennom ein idehistorisk diskursanalyse av nynazistiske publikasjonar, har eg sett på uttrykksformer, strategiar, omfanget og utvikling ... -
Fornyet kristendom i skolen: en kvalitativ studie av opplevelser og erfaringer til lærere og elever med tilknytning til fornyede kristne trosmenigheter i den norske skolen
(Master thesis, 2024-05-15)How do students affiliated with renewed Christianity experience school life? This is something I have wondered about myself. Despite my interest, I have noticed a significant lack of research on this topic within the ... -
Fornærmelsens retorikk En studie av Gregor av Nazianz taler mot keiser Julian den frafalne
(Master thesis, 2007) -
Forord
(Journal article; Peer reviewed, 2021) -
Forskning ved sjøfartsmuseene - En komparativ studie av forskningsaktiviteten ved de norske sjøfartsmuseene
(Master thesis, 2016-05-18)Temaet for denne oppgavene har vært marinarkeologisk forskning ved sjøfartsmuseene i Norge. Ifølge Miljøverndepartementet (p.d.d Klima- og Miljødepartementet) skal universitetsmuseene og de øvrige museene øke sin ... -
Forskningsagendaer, forespørsler og svar i konstruktiv typeteori.
(Master thesis, 2017-06-09)Konstruktiv typeteori ble introdusert av Per Martin-Löf i 1984. Bakgrunnen var å unngå skillet mellom form og mening. Konstruktiv type- teori ble dannet på bakgrunn av Brouwers intuisjonisme fra begynnelsen av 1900-tallet. ...