Blar i Faculty of Humanities på emneord "Ungdomstrinnet"
Viser treff 1-6 av 6
-
Korleis besvarar ungdommar eksamen i nynorsk, og kvifor?
(Master thesis, 2018-10-25) -
«Når jeg leser diktet, får jeg en følelse av at diktet bare forteller til meg, og at ingen andre hører eller ser det det jeg gjør.» Formidling av eldre lyrikk i skolen
(Master thesis, 2017-12-22)Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i det var som en mangel i min egen undervisning: gode undervisningsopplegg om eldre dikt som skaper engasjement, læring og sjangerforståelse blant elevene. Nyere forskning viser at ... -
Prosessorientert tentamen i norsk – økt læring eller faglig tæring?
(Master thesis, 2018-06-16)Målet med dette arbeidet har vært å finne ut hvordan en ny tentamensmodell i norsk påvirker skriveferdighetene til elever på ungdomstrinnet. Den nye modellen skiller seg fra den tradisjonelle ved at den består av to økter ... -
Romanlesing i ungdomsskulen. Ein kvalitativ studie av seks 10. klassingar sine lesingar av romanen Bli hvis du kan. Reis hvis du må (2010) av Helga Flatland.
(Master thesis, 2018-12-11)Føremålet med denne avhandlinga er å undersøkja korleis arbeidet med ein romantekst verkar inn på unge lesarar. Eg har undersøkt 10. klassingar sine lesingar av romanen Bli hvis du kan. Reis hvis du må (2010) skriven av ... -
Tilbakemeldinger som utgangspunkt for utvikling av elevtekster. En kvalitativ studie av en lærers og tre elevers opplevelse av skriftlige lærerkommentarer gitt i skriveprosessen.
(Master thesis, 2017-12-19)I denne oppgaven har jeg undersøkt skriftlige tilbakemeldinger gitt til ungdomsskoleelever. Tilbakemeldingene ble gitt fra en norsklærer til elevtekster skrevet i norsk, der undervisningen la opp til at elevene skulle ... -
Undervisning med og om tegneserier på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2014-05-13)Sammendrag Hovedmålet med oppgaven er å vise tegneseriens potensial i undervisningen. Et potensial jeg mener ikke er fullt utnyttet. Det har jeg vist gjennom fire kapitler hvor jeg først viser tegneseriens utvikling fra ...