Blar i Faculty of Humanities på emneord "didaktikk"
Viser treff 1-7 av 7
-
Eksisterer det en skjult skjønnlitterær kanon i den norske videregående skolen? En kvalitativ studie av fire norsklæreres bakgrunn for tekstutvalg
(Master thesis, 2021-06-02)Student: Lone Gundersen Veileder: Anders Marcussen Gullestad Tittel: Eksisterer det en skjult skjønnlitterær kanon i den norske videregående skolen? Undertittel: En kvalitativ studie av fire norsklæreres bakgrunn for ... -
Grammar Tasks in a Communicative Perspective: A Study of Three EFL Textbooks
(Master thesis, 2017-12-01)Kommunikativ språklæring fikk fotfeste som nytt paradigme på 1970-tallet, og brakte med seg et større fokus på kommunikasjon og meningsbasert læring. Denne tilnærmingen til språklæring er stadig aktuell. I engelskfaget i ... -
«Historiefaget er jo et fag som handler mer om nåtid enn fortid, sant?». Ein studie av korleis eit utval lærarar i vidaregåande opplæring uttrykkjer føremålet med historiefagleg undervising.
(Master thesis, 2021-06-02)With the current implementation of a renewed curriculum for Norwegian high schools the purpose of history education is once again up for discussion. The content and wording of the new curriculum illustrate that the Norwegian ... -
How Norwegian EFL teachers perceive the roles of literature and multimodal texts in our digitalized society. A mixed methods study in English didactics
(Master thesis, 2017-12-13)Denne masteroppgåva er skriven i fagområdet engelsk didaktikk. Den har hatt som mål å belyse engelsklærarar i den norske vidaregåande skulen sine syn på og erfaringar med bruken av skjønnlitteratur og multimodale tekstar ... -
"Læreren og læreboken er de viktigste hjelpemidlene vi har" -En undersøkelse av hvilke utfordringer det knytter seg til å undervise etter den samme læreboken i et klasserom med en heterogen gruppe elever
(Master thesis, 2014-05-28)I denne studien har jeg undersøkt hvilke utfordringer det knytter seg til å undervise etter den samme læreboken i et klasserom med en heterogen gruppe elever. Utvalget i undersøkelsen er hentet fra en videregående skole. ... -
Når det rocker i klasserommet – en praktisk tilnærming til dybdelæring. Danning og identitetsutvikling gjennom en dybdelæringsprosess i norsk vg1.
(Master thesis, 2022-05-20)Denne masteravhandlingen undersøker hvordan den nye læreplanen, LK20, med dets mål om dybdelæring, kan realiseres i klasserommet. Den undersøker også hvorvidt målet om dybdelæring i LK20 videre kan bidra til å realisere ... -
Verdensbildeperspektiv på fortellinger. Didaktisk anvendelse av et metaspråk som legger til rette for danningsprosesser og utvikling av literacy
(Master thesis, 2019-06-08)I denne oppgaven peker jeg på elevers lave bevissthet om ulike verdensbilder som en utfordring for dannings- og literacymål i norskfaget på videregående skole. Et verdensbildeperspektiv på fortellinger gir imidlertid eleven ...