Blar i Department of Linguistics, Literary and Aestetic Studies på emneord "Norskfaget"
Viser treff 1-9 av 9
-
«Alle kan lære av alle». Skriveopplæring i videregående skole i et dialogisk perspektiv
(Master thesis, 2017-06-14)Sammendrag. Tittel: «Alle kan lære av alle». Skriveopplæring i videregående skole i et dialogisk perspektiv Forfatter: Live Synnøve Surlien Denne masteroppgaven undersøker noen elevers skrivelæringsprosess i arbeid med ... -
Argumenterende skriving i norskfaget. Tre norsklæreres tolkning og implementering av argumenterende skriving i undervisningen på vg2
(Master thesis, 2016-05-16)Avhandlingen tar utgangspunkt i «å skrive argumenterende tekster» og læreplanen i norsk er derfor et sentralt dokument i avhandlingen. Ettersom læreplanen opererer med relativt åpne og vage mål, blir det opp til hver enkelt ... -
Det litterære programmet. Læreres tolkning og implementering av kompetansemålet «å sette sammen og framføre et avgrenset litterært program» i Kunnskapsløftet
(Master thesis, 2014-05-28)Sammendrag Denne masteroppgaven handler om det litterære programmet på vg3, studiespesialiserende program. Målet er å undersøke norsklæreres oppfatning og implementering av det litterære programmet og dets kompetansemål ... -
Formativ vurdering, den heilage gral? Ei undersøking av korleis seks norsklærarar i vidaregåande skule opplever sin vurderingskvardag, og kva tankar dei har om formativ vurdering si rolle i deira arbeid med å vurdere skrivne elevtekstar.
(Master thesis, 2017-06-10)Samandrag Denne masteroppgåva undersøker korleis norsklærarar i den vidaregåande skulen opplever sin vurderingskvardag og kva tankar dei har om formativ vurdering si rolle i deira arbeid med skrivne elevtekstar. Hypotesen ... -
Hovedområdet muntlig kommunikasjon i et danningsperspektiv
(Master thesis, 2017-06-14) -
Læreres valg og bruk av klassikere i norskundervisningen
(Master thesis, 2017-06-16)Sammendrag Denne masteroppgaven undersøker læreres valg og bruk av norske klassikere i norskundervisningen. Oppgaven er rettet mot videregående skole, og målet er å belyse hvordan lærere velger ut og jobber med de klassiske ... -
«Når jeg leser diktet, får jeg en følelse av at diktet bare forteller til meg, og at ingen andre hører eller ser det det jeg gjør.» Formidling av eldre lyrikk i skolen
(Master thesis, 2017-12-22)Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i det var som en mangel i min egen undervisning: gode undervisningsopplegg om eldre dikt som skaper engasjement, læring og sjangerforståelse blant elevene. Nyere forskning viser at ... -
Romanlesing i ungdomsskulen. Ein kvalitativ studie av seks 10. klassingar sine lesingar av romanen Bli hvis du kan. Reis hvis du må (2010) av Helga Flatland.
(Master thesis, 2018-12-11)Føremålet med denne avhandlinga er å undersøkja korleis arbeidet med ein romantekst verkar inn på unge lesarar. Eg har undersøkt 10. klassingar sine lesingar av romanen Bli hvis du kan. Reis hvis du må (2010) skriven av ... -
Undervisning med og om tegneserier på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2014-05-13)Sammendrag Hovedmålet med oppgaven er å vise tegneseriens potensial i undervisningen. Et potensial jeg mener ikke er fullt utnyttet. Det har jeg vist gjennom fire kapitler hvor jeg først viser tegneseriens utvikling fra ...