Blar i Department of Linguistics, Literary and Aestetic Studies på emneord "didaktikk"
Viser treff 1-4 av 4
-
Eksisterer det en skjult skjønnlitterær kanon i den norske videregående skolen? En kvalitativ studie av fire norsklæreres bakgrunn for tekstutvalg
(Master thesis, 2021-06-02)Student: Lone Gundersen Veileder: Anders Marcussen Gullestad Tittel: Eksisterer det en skjult skjønnlitterær kanon i den norske videregående skolen? Undertittel: En kvalitativ studie av fire norsklæreres bakgrunn for ... -
"Læreren og læreboken er de viktigste hjelpemidlene vi har" -En undersøkelse av hvilke utfordringer det knytter seg til å undervise etter den samme læreboken i et klasserom med en heterogen gruppe elever
(Master thesis, 2014-05-28)I denne studien har jeg undersøkt hvilke utfordringer det knytter seg til å undervise etter den samme læreboken i et klasserom med en heterogen gruppe elever. Utvalget i undersøkelsen er hentet fra en videregående skole. ... -
Når det rocker i klasserommet – en praktisk tilnærming til dybdelæring. Danning og identitetsutvikling gjennom en dybdelæringsprosess i norsk vg1.
(Master thesis, 2022-05-20)Denne masteravhandlingen undersøker hvordan den nye læreplanen, LK20, med dets mål om dybdelæring, kan realiseres i klasserommet. Den undersøker også hvorvidt målet om dybdelæring i LK20 videre kan bidra til å realisere ... -
Verdensbildeperspektiv på fortellinger. Didaktisk anvendelse av et metaspråk som legger til rette for danningsprosesser og utvikling av literacy
(Master thesis, 2019-06-08)I denne oppgaven peker jeg på elevers lave bevissthet om ulike verdensbilder som en utfordring for dannings- og literacymål i norskfaget på videregående skole. Et verdensbildeperspektiv på fortellinger gir imidlertid eleven ...