Search
Now showing items 1-10 of 13
Frå Snorre til Ibsen - og kvar er sakprosaen
(The University of Bergen, 2014-05-14)
Denne masteroppgåva handlar om korleis lærebøkene
i norsk på Vg2 studiespesialiserande løyser eitt
av læreplanmåla i læreplanen frå LK06.
Læreplanmålet handlar om at elevane skal lese
tekstar frå mellomalderen og fram ...
Helt eller antihelt? En empirisk resepsjonsanalyse av elevers møte med doktor Stockmann
(The University of Bergen, 2014-05-09)
Hovedmålet med oppgaven er å undersøke elevers
resepsjon av den litterære karakteren Tomas
Stockmann, basert på hvordan elever på tiende
klassetrinn har fremstilt ham i skriftlige
tekster. Problemstillingen jeg har ...
Kampen om metaforen. Forskningens dynamikk og elevens blikk
(The University of Bergen, 2014-05-08)
Tema for denne oppgaven er metafor og
metaforforståelse. Med introduksjonen og
utviklingen av kognitiv metaforteori (KMT) og de
ulike tilnærmingene innenfor denne nye
forskningstradisjonen har metaforforskningen
gjennomgått ...
Det litterære programmet. Læreres tolkning og implementering av kompetansemålet «å sette sammen og framføre et avgrenset litterært program» i Kunnskapsløftet
(The University of Bergen, 2014-05-28)
Sammendrag
Denne masteroppgaven handler om det litterære programmet på vg3, studiespesialiserende program. Målet er å undersøke norsklæreres oppfatning og implementering av det litterære programmet og dets kompetansemål ...
(Multimodale)tekster til besvær - om læreplanens intensjoner og læreres praksis
(The University of Bergen, 2016-05-13)
Temaet for denne undersøkelsen er tekstbegrepet i den reviderte
læreplanen i norsk. Gjennom undersøkelsen min søker jeg å finne svar
på hvordan norsklærere i ungdomsskolen forholder seg til begrepet
tekst i den reviderte ...
Tilbakemeldinger som utgangspunkt for utvikling av elevtekster. En kvalitativ studie av en lærers og tre elevers opplevelse av skriftlige lærerkommentarer gitt i skriveprosessen.
(The University of Bergen, 2017-12-19)
I denne oppgaven har jeg undersøkt skriftlige tilbakemeldinger gitt til ungdomsskoleelever. Tilbakemeldingene ble gitt fra en norsklærer til elevtekster skrevet i norsk, der undervisningen la opp til at elevene skulle ...
«Når jeg leser diktet, får jeg en følelse av at diktet bare forteller til meg, og at ingen andre hører eller ser det det jeg gjør.» Formidling av eldre lyrikk i skolen
(The University of Bergen, 2017-12-22)
This thesis has its origins in something I found to be lacking in my own work as a teacher:
good learning recources for lessons on older poetry, that help engage the pupils and create
learning and genre understanding. ...
Læreres valg og bruk av klassikere i norskundervisningen
(The University of Bergen, 2017-06-16)
Sammendrag Denne masteroppgaven undersøker læreres valg og bruk av norske klassikere i norskundervisningen. Oppgaven er rettet mot videregående skole, og målet er å belyse hvordan lærere velger ut og jobber med de klassiske ...
Norsk på yrkesfag. Å ri to hestar
(The University of Bergen, 2015-05-15)
Formålet med oppgåva er å undersøke korleis læreplanen i
norsk på yrkesfaglege utdanningsprogram står i forhold til ei
yrkesretting av faget. I 2010 vart det i forskrift til opplæringslova
§1-3 lagt til at opplæringa i ...
Prosessorientert tentamen i norsk – økt læring eller faglig tæring?
(The University of Bergen, 2018-06-16)
Målet med dette arbeidet har vært å finne ut hvordan en ny tentamensmodell i norsk påvirker skriveferdighetene til elever på ungdomstrinnet. Den nye modellen skiller seg fra den tradisjonelle ved at den består av to økter ...