BORA - UiBBORA
    • English
    • norsk
  • English 
    • English
    • norsk
  • Login
Search 
  •   BORA Home
  • Faculty of Humanities
  • Department of Linguistics, Literary and Aestetic Studies
  • Search
  •   BORA Home
  • Faculty of Humanities
  • Department of Linguistics, Literary and Aestetic Studies
  • Search
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Search

Show Advanced FiltersHide Advanced Filters

Filters

Use filters to refine the search results.

Now showing items 1-10 of 13

  • Sort Options:
  • Relevance
  • Title Asc
  • Title Desc
  • Issue Date Asc
  • Issue Date Desc
  • Results Per Page:
  • 5
  • 10
  • 20
  • 40
  • 60
  • 80
  • 100
Thumbnail

Frå Snorre til Ibsen - og kvar er sakprosaen 

Rusti, Hege Dagfrid (The University of Bergen, 2014-05-14)
Denne masteroppgåva handlar om korleis lærebøkene i norsk på Vg2 studiespesialiserande løyser eitt av læreplanmåla i læreplanen frå LK06. Læreplanmålet handlar om at elevane skal lese tekstar frå mellomalderen og fram ...
Thumbnail

Helt eller antihelt? En empirisk resepsjonsanalyse av elevers møte med doktor Stockmann 

Wimpelmann, Sonja Bjørbak (The University of Bergen, 2014-05-09)
Hovedmålet med oppgaven er å undersøke elevers resepsjon av den litterære karakteren Tomas Stockmann, basert på hvordan elever på tiende klassetrinn har fremstilt ham i skriftlige tekster. Problemstillingen jeg har ...
Thumbnail

Kampen om metaforen. Forskningens dynamikk og elevens blikk 

Ulvestad, Roar (The University of Bergen, 2014-05-08)
Tema for denne oppgaven er metafor og metaforforståelse. Med introduksjonen og utviklingen av kognitiv metaforteori (KMT) og de ulike tilnærmingene innenfor denne nye forskningstradisjonen har metaforforskningen gjennomgått ...
Thumbnail

Det litterære programmet. Læreres tolkning og implementering av kompetansemålet «å sette sammen og framføre et avgrenset litterært program» i Kunnskapsløftet 

Edvardsen, Silje (The University of Bergen, 2014-05-28)
Sammendrag Denne masteroppgaven handler om det litterære programmet på vg3, studiespesialiserende program. Målet er å undersøke norsklæreres oppfatning og implementering av det litterære programmet og dets kompetansemål ...
Thumbnail

(Multimodale)tekster til besvær - om læreplanens intensjoner og læreres praksis 

Egge, Cornelia Camilla Østvig (The University of Bergen, 2016-05-13)
Temaet for denne undersøkelsen er tekstbegrepet i den reviderte læreplanen i norsk. Gjennom undersøkelsen min søker jeg å finne svar på hvordan norsklærere i ungdomsskolen forholder seg til begrepet tekst i den reviderte ...
Thumbnail

Tilbakemeldinger som utgangspunkt for utvikling av elevtekster. En kvalitativ studie av en lærers og tre elevers opplevelse av skriftlige lærerkommentarer gitt i skriveprosessen. 

Torkildsen, Ida (The University of Bergen, 2017-12-19)
I denne oppgaven har jeg undersøkt skriftlige tilbakemeldinger gitt til ungdomsskoleelever. Tilbakemeldingene ble gitt fra en norsklærer til elevtekster skrevet i norsk, der undervisningen la opp til at elevene skulle ...
Thumbnail

«Når jeg leser diktet, får jeg en følelse av at diktet bare forteller til meg, og at ingen andre hører eller ser det det jeg gjør.» Formidling av eldre lyrikk i skolen 

Myklebust, Kyrre Rebbestad (The University of Bergen, 2017-12-22)
This thesis has its origins in something I found to be lacking in my own work as a teacher: good learning recources for lessons on older poetry, that help engage the pupils and create learning and genre understanding. ...
Thumbnail

Læreres valg og bruk av klassikere i norskundervisningen 

Jensen, Pernille Reitan (The University of Bergen, 2017-06-16)
Sammendrag Denne masteroppgaven undersøker læreres valg og bruk av norske klassikere i norskundervisningen. Oppgaven er rettet mot videregående skole, og målet er å belyse hvordan lærere velger ut og jobber med de klassiske ...
Thumbnail

Norsk på yrkesfag. Å ri to hestar 

Amundsen, Trude (The University of Bergen, 2015-05-15)
Formålet med oppgåva er å undersøke korleis læreplanen i norsk på yrkesfaglege utdanningsprogram står i forhold til ei yrkesretting av faget. I 2010 vart det i forskrift til opplæringslova §1-3 lagt til at opplæringa i ...
Thumbnail

Prosessorientert tentamen i norsk – økt læring eller faglig tæring? 

Mo, Kristian (The University of Bergen, 2018-06-16)
Målet med dette arbeidet har vært å finne ut hvordan en ny tentamensmodell i norsk påvirker skriveferdighetene til elever på ungdomstrinnet. Den nye modellen skiller seg fra den tradisjonelle ved at den består av to økter ...
  • 1
  • 2

University of Bergen Library
Contact Us | Send Feedback
 

 

Browse

All of BORACommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypeThis CommunityBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsType

My Account

LoginRegister

Discover

TypeMaster thesis (13)Date Issued2018 (4)2017 (3)2016 (1)2015 (1)2014 (4)AuthorAmundsen, Trude (1)Edvardsen, Silje (1)Egge, Cornelia Camilla Østvig (1)Hvalbye, Trond Hovland (1)Jensen, Pernille Reitan (1)Mo, Kristian (1)Myklebust, Kyrre Rebbestad (1)Rosenvold, Marianne (1)Rusti, Hege Dagfrid (1)Teigland, Ingunn Hildonen (1)... View MoreSubject
Undervisning (13)
Norsk språk (4)Ungdomstrinnet (4)Norsk litteratur (3)Norskfaget (3)Elever (2)Lærebøker (2)Skriving (2)Bakhtin (1)Didaktikk (1)... View More

University of Bergen Library
Contact Us | Send Feedback