• Algebra i første klasse 

      Lid, Elin Røkeberg (Master thesis, 2015-10-12)
      Oppgaven handler om algebra i første klasse. Hva er tidlig algebra og hvordan kan vi undervise på en slik måte at vi utvikler elevenes algebraiske tenkning? Tidlig algebra er ikke at vi underviser skolealgebra tidligere, ...
    • Elevers kritiske tenkning i faglige dialoger 

      Østvik, Hanne (Master thesis, 2019-12)
      Formålet med masteroppgaven er å undersøke elevers praktiserte kritiske tenkning i dialoger der de vurderer informasjon og skal utvikle faglig forståelse. Det er blitt gjort lydopptak av gruppearbeid i en 10. klasse fra ...
    • Enkel matematikk i litt meir komplisert fysikk 

      Karlsen, Marianne Boge (Master thesis, 2019-06-22)
      Som lærar både i fysikk og matematikk på vidaregåande skule har eg lagt merke til at nokre elevar slit med enkle rekneoperasjonar, særleg dei som involverer divisjon. Difor har eg arbeidd med å finna svar på fylgjande ...
    • Kan biologikunnskap bidra til økt forståelse av komplekse geologiske systemer? 

      Jensen, Marthe Thomine (Master thesis, 2023-06-08)
      Jordsystemet i geologi består av fem delsystemer: geosfæren, atmosfæren, hydrosfæren, kryosfæren, og biosfæren. Til tross for dette blir sistnevnte underkommunisert gjennom geofag-undervisning på vgs-nivå. Jordsystemet ...
    • Kjennetegn på elevers teorifokuserte dialoger under praktiske aktiviteter i naturfagsundervisning 

      Sjåstad, Sigrid (Master thesis, 2018-06-20)
      Overordnet tema for oppgaven er dialog, der fokus ligger på dialog mellom elever uten lærerveiledning. Muntlige ferdigheter er en grunnleggende ferdighet som skal inngå i alle skolens fag, inkludert naturfag (Utdanningsd ...