Show simple item record

dc.contributor.authorLexander, Maren Ibseneng
dc.date.accessioned2015-01-27T06:48:17Z
dc.date.available2015-01-27T06:48:17Z
dc.date.issued2014-12-01eng
dc.date.submitted2014-12-01eng
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1956/9275
dc.description.abstractI denne studien tar jeg utgangspunkt i et paradoks jeg finner i litteraturen om læring i prosjektbaserte organisasjoner. Hvor organisering i prosjekter på den ene siden legger til rette for å skape ny kunnskap, hindrer organisasjonsformen på den andre siden deling av denne kunnskapen (Bakker et.al. 2010, Morris 2012). Jeg undersøker hvilke læringsmekanismer som finnes i en prosjektbasert organisasjon, som følge av Prencipe og Tell (2001), og hvordan disse brukes (Swan, Scarbrough og Newell 2010). Jeg studerer dette i en prosjektbasert organisasjon som leverer tjenester innen vedlikehold og modifikasjon mot offshoreinstallasjoner, hvor det er et stort fokus på å sikre helse, miljø og sikkerhet. Funnene mine viser at det ikke er et like entydig fenomen som paradokset her tilsier. Jeg finner et stort antall av læringsmekanismer som organisasjonsmedlemmene har tilgang til. De er på ulike organisasjonsnivåer, individ-, prosjekt-, disiplin- og organisasjonsnivå, og gjennom ulike læringsprosesser, erfaringsakkumulering, kunnskapsartikulering og kunnskapskodifisering. Bruken av de ulike læringsmekanismene som finnes i organisasjonen er veldig variabel og differensiert. Videre finner jeg at kunden påvirker læringsmekanismene i organisasjonen, en mengde av læringsmekanismene i organisasjonen er utviklet av kunden, som organisasjonen må bruke for å levere prosjektene. Når det kommer til bruk av læringsmekanismene finner jeg tre skiller. Læringsmekanismene brukes i større grad når de er knyttet til å løse prosjektene enn om de «bare» skal dele kunnskap. «Lessons learnt»-møter prioriteres høyere på fagdisiplinene enn i prosjektene, og læringsmekanismer for kunnskapskodifisering brukes mer i prosjektene enn i disiplinene. Rapportering av prosjektdokumentasjon gjøres i større grad enn å hente opp dokumentasjon fra avsluttede prosjekter. Å utnytte erfaringsdata, gjøres derimot i stor grad i forhold til å rapportere egne erfaringer og feil. Disse ulikhetene ses opp mot målsetninger i organisasjonens enheter og sosialt skapte normer og regler i organisasjonen og dens enheter.en_US
dc.format.extent1339117 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectProsjektbasert organisasjoneng
dc.subjectLæringeng
dc.subjectkunnskapsdelingeng
dc.subjectlæringsprosesseng
dc.subjectprosjektereng
dc.titleKunnskapsdeling i en prosjektbasert organisasjon? En studie av læringsmekanismer i en prosjektbasert organisasjon innen vedlikehold og modifikasjoneng
dc.typeMaster thesisen_US
dc.subject.nus731111eng
dc.rights.holderCopyright the author. All rights reserveden_US
fs.subjectcodeAORG350
dc.description.localcodeAORG350
dc.description.localcodeMASV-AORG


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record