Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFørde, Marte Ytrehus
dc.contributor.authorLåstad, Erlend
dc.date.accessioned2015-01-27T10:33:13Z
dc.date.available2015-01-27T10:33:13Z
dc.date.issued2014-12-15eng
dc.date.submitted2014-12-15eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/9279
dc.description.abstractThe aim of this study was to investigate whether self-other agreement between crew and captains on two types of leadership dimensions; transformational and authentic leadership, would relate to safety climate on ships operating offshore. Data were collected from a survey conducted in two large Norwegian shipping companies. The response rate was at 73%, and a total of 594 participants from 40 ships took part in the study. Safety climate was measured with the Norwegian offshore risk and safety climate inventory" (NORSCI), whereas authentic- and transformational leadership were assessed with the Authentic Leadership Questonnaire" and Global Tranformational Leadership Scale", respectively. The data were aggregated to perform ship-level analysis. Correlational analyses showed that there were strong positive correlations between the two leadership dimensions and safety climate. Consequently indicating that authentic leadership also relate to safety climate. It was further established that the crew's evaluation of captains was the most important predictor of safety climate, as a result of a regression analysis. Analyses of variance (ANOVA) showed no significant differences between the groups of categorization: overraters, in-agreement or underraters, in relation to safety climate. Still, the strong effect sizes that was established in this study, forms a basis for further research on how self-other agreement relate to safety climate. The lack of statistical significant results is probably due to the relatively small sample. Another limitation is the study's inability to derive conclusions about causal relationships.en_US
dc.description.abstractHensikten med denne studien var å undersøke sammenhenger mellom ledelse og sikkerhetsklima om bord på skip som opererer offshore. Mer spesifikt ble det undersøkt hvorvidt konsensus mellom mannskap og kapteiner i vurderingen av kapteinen på to ulike lederstiler; tranformasjonsledelse og autentisk ledelse, hadde betydning for sikkerhetsklima. Dataene er basert på en undersøkelse fra 2010 som ble gjennomført hos to store rederier i Bergensregionen. Responsraten var på 73%, med totalt 594 deltakere fra 40 skip. Deltakerne ble målt på skalaene; Norwegian offshore risk and safety climate inventory" for sikkerhetsklima, Authentic Leadership Questonnaire" og Global Tranformational Leadership Scale" for de to lederstilene. Data ble analysert på skipsnivå. I tråd med tidligere forskning viste korrelasjonsanalyser at både transformasjons- og autentisk ledelse var sterkt relatert til sikkerhetsklima. Følgelig, indikerer dette at autentisk ledelse også kan relateres til sikkerhetsklima. Regresjonsanalyser viste at det var mannskapets vurdering av kapteinens lederstil, og ikke kapteinens egen vurdering, som hadde betydning for andel forklart variasjon i sikkerhetsklima. Variansanalyser viste at det ikke fantes signifikante forskjeller mellom kapteinene som enten var kategorisert som overvurderere, i samsvar, eller undervurderere i relasjon til sikkerhetsklima. Til tross for manglende signifikante resultater tilsier effektstørrelsene som ble etablert i denne studien at det er grunnlag for videre forskning på hvorvidt grad av samsvar i over- og underordnedes opplevelse av ledelse er relatert til sikkerhet. Sentrale begrensinger med studien var et relativt lite utvalg, samt at at et tverrsnittstudie av denne art ikke gir grunnlag for årsaksforklaringer.en_US
dc.format.extent781623 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectLeadership
dc.subjectLeadership Style
dc.subjectTransformational Leadership
dc.subjectOccupational Safety
dc.subjectSelf Perception
dc.subjectLedelse
dc.subjectLederstil
dc.subjectSikkerhet
dc.subjectthe maritime industryeng
dc.subjectshipseng
dc.subjectSafety climateeng
dc.subjectcaptainseng
dc.subjectcreweng
dc.subjectself-other agreementeng
dc.titleLedelse og sikkerhetsklima. Har konsensus mellom kapteiner og mannskap i vurderinger av utøvd lederstil betydning for opplevelse av sikkerhet i norsk sjøfart?eng
dc.typeMaster thesis
dc.rights.holderCopyright the author. All rights reserved
dc.description.degreeMaster i Psykologi
dc.description.localcodeMAPSYK330
dc.description.localcodeMAPS-PSYK
dc.subject.nus736999eng
fs.subjectcodeMAPSYK330


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel