Blar i Faculty of Psychology på tittel
Viser treff 1378-1397 av 3312
-
Hvordan hjelpe enslig mindreårige med å bearbeide traumer? En intervjustudie av miljøpersonell
(Master thesis, 2013-04-15)This paper aims at illuminate how child welfare institution workers can help unaccompanied minors process traumas, and how clinical psychologists can contribute through guidance. A semi structured interview with workers ... -
Hvordan hjelper det offentlige høyt utdannet menneske med utenlandsk-bakgrunn å komme seg ut i relevant arbeid?
(Master thesis, 2020-06-24)Forskningen viser at mennesker med flerkulturellbakgrunn har en lavere deltakelse i arbeidslivet, og opplever en høyere risiko for å være arbeidsledig sammenlignet med den etniske befolkningen. Regjeringens viktigste mål ... -
Hvordan ivaretar barnevernsarbeidere barns rett til beskyttelse, til å bli hørt og til helsehjelp, når de utsettes for direkte vold i familien?
(Master thesis, 2013-05-20)Saker som omhandler barn som utsettes for vold og overgrep er en problemstilling en møter ofte i barnevernet. Voldsutsatte barn skal beskyttes mot ytterligere vold, de har rett til å bli hørt, og til helsehjelp for å ... -
Hvordan ivaretar kommunene logopedtjenester overfor voksne?
(Master thesis, 2020-07-02)Studiets hensikt er å se hvordan kommunene ivaretar logopedtjenester for voksne ved å gå igjennom deres tilgjengelige planverk og for å se om logopedtjenestens dualitet er synlig. Studiet viser ulike vansker hos voksne en ... -
Hvordan ivaretas medfølgende asylbarns rettigheter i Norge i dag? En litteraturstudie
(Master thesis, 2015-11-19)Voldelige konflikter, krig og katastrofer kan være årsaker til at mennesker må søke om beskyttelse i et annet land enn opprinnelseslandet. 2629 barn søkte i 2014 om asyl i Norge sammen med familiene sine. Prosessen hvor ... -
Hvordan kan et recoveryperspektiv og et selvforstyrrelsesperspektiv på psykoselidelser utfylle hverandre? En teoretisk undersøkelse med utgangspunkt i personer med psykoselidelsers erfaringer med arbeid
(Master thesis, 2021-01-21)Psykoselidelser har tradisjonelt vært forstått innenfor et biomedisinsk perspektiv. For å forstå ulike sider ved disse fenomenene er det i tillegg behov for forståelsesmodeller med et bredere fokus. Blant annet har ... -
«Hvordan kan lærer, i lys av den salutogene modellen, stimulere til elevers mestring og gjennomføring av helse- og oppvekstfag»
(Master thesis, 2019-06-07)Hensikt: Nesten en fjerdedel av elevene på yrkesfaglig studieprogram avslutter skolegangen uten oppnådd yrkes- eller studiekompetanse. Dette kan få alvorlige konsekvenser for fremtidige tilknytning til arbeidslivet, ... -
Hvordan kan medieomtale påvirke sykefraværsadferd? En pilotstudie
(Master thesis, 2012-04-16)There circulates an anecdotal media effect" among Norwegian welfare scientists. This media effect attempts to describe variations in sickness absence by the assumption that the medias focus on absence influence the general ... -
Hvordan kan mindfulness virke emosjonsregulerende?
(Master thesis, 2010-11-24)Over the past 20 years, the majority of research has primarily focused on the effectiveness of mindfulness-based interventions. However, an equally important direction for future research is to address how mindfulness-based ... -
Hvordan kan mindfulness-basert behandling hjelpe for pasienter med tinnitus?
(Master thesis, 2014-12-08)Tinnitus is a common and severe disorder presenting big health issues for the many people affected. The fact that not all people are affected by their tinnitus, have been a puzzle for scientists. This has led to an expanded ... -
Hvordan oppleves de belastninger som følger med sekundærtraumatisering hos saksbehandlere i barneverntjenesten, og hvordan påvirker de dagliglivet?
(Master thesis, 2017-12-13)Secondary trauma is a condition that everybody who is involved with people exposed to trauma, is at risk to develop. Within both research and literature there has been very limited focus on secondary trauma, especially in ... -
Hvordan oppleves kompetanse og kompetanseheving hos sykepleiere på Universitetssykehuset Nord-Norge?
(Master thesis, 2021-05-28)Denne undersøkelsen belyser hvordan sykepleiere opplever kompetanse- og kompetanseheving i sin arbeidshverdag ved Universitetssykehuset Nord-Norge HF. Metodisk er det brukt en kvalitativ tilnærming, der sju sykepleiere fra ... -
Hvordan psykologyrket oppfattes i den norske befolkning
(Journal article, 1974) -
Hvordan selvfølelse som ung voksen påvirkes av forhold til jevnaldrende i ungdomstiden: En longitudinell undersøkelse
(Master thesis, 2022-12-15)Oppgaven presenterer teoretiske rammeverk på selvfølelse som forklarer hvordan vi mennesker påvirkes av våre forhold til andre. Målet med oppgaven var å undersøke hvordan selvfølelsen i tidlig voksen alder påvirkes av ... -
Hvordan skille en mellomspråklig vanske fra dysleksi? En studie av tredjeklassinger med norsk som andrespråk (L2).
(Master thesis, 2018-06-13)The aim of this study was to contribute to knowledge of between-language problems and dyslexia, as well as knowledge of Norwegian as second language (L2) in 3rd grade school children. The test battery assessed basic reading ... -
Hvordan terapeuter opplever å forholde seg empatisk og ikke-dømmende i møte med pasienter med seksuell interesse for barn: En kvalitativ studie
(Master thesis, 2021-12-15)Det eksisterer lite forskning på terapeuters opplevelser av behandling av personer med seksuell interesse for barn. De studiene som finnes har utforsket opplevelser med å jobbe med personer dømt for seksuelle overgrep, ... -
Hvordan virker mindfulness? En teoretisk undersøkelse av østlig og vestlig perspektiv på virkningsmekanismer i mindfulness
(Master thesis, 2015-04-15)The purpose of this paper is to examine the mechanisms of change in mindfulness in relation to psychological health. Mindfulness involves nonjudgmental awareness of experience in the present moment, and has gained an ... -
Hvorfor rektorskole? - En diskursanalyse av de utdanningspolitiske dokumentene som ligger til grunn for rektorskolen.
(Master thesis, 2011-05-14)This master thesis is based on analyses of political documents where the aim has been to identify the constituting discourses behind the Norwegian national program for school leadership education, called “Rektorskolen”, ... -
Hvorfor velger unge mennesker å dele selvskadingsinnhold på sosiale medier? En systematisk litteraturgjennomgang.
(Master thesis, 2021-05-19)