Blar i Faculty of Psychology på emneord "mobbing"
Viser treff 1-8 av 8
-
Et systemisk perspektiv på håndtering i skolen. En kvalitativ deskriptiv undersøkelse
(Master thesis, 2015-05-15)Bullying is a persistent problem in the Norwegian school. The proportion of pupils who experience bullying has remained at 4-6 % the recent years. The research field related to bullying has since the 80-90 century examined ... -
Flersidig styrke og smerte — en kvalitativ studie av hvilken betydning tidlige mobbeerfaringer oppleves å ha på relasjoner i voksen alder
(Master thesis, 2020-06-19)Formålet med denne kvalitative studien var å utforske hvordan voksne bærer med seg en mobbehistorie fra tidligere skolegang videre i livet. Studien anvendte semistrukturerte forskningsintervju med 14 deltakere i alderen ... -
Jukseatferd som en rettferdiggjørelse for opplevde negative handlinger
(Master thesis, 2023-05-01)Juks på arbeidsplassen er et økende fenomen på verdensbasis, hvor årsakene til opphavet av denne typen atferd ennå ikke har blitt belyst i særlig stor grad. Juks er en form for kontraproduktiv atferd som er til skade for ... -
Mobbing som fenomen og begrep: en undersøkelse av barnehageansatte sine erfaringer
(Master thesis, 2019-07-02)Mobbing i barnehagen er et fenomen som har fått stadig større fokus både nasjonalt og internasjonalt. I Norge har nyere politiske og barnehagefaglige føringer særlig vektlagt barnehageansatte sin rolle i arbeidet med ... -
Sammenhengen mellom mobbing, ensomhet og skoletilhørighet blant elever i videregående opplæring.
(Master thesis, 2024-05-15)Bakgrunn: Mobbing er et stort folkehelseproblem i Norge. Nasjonale data viser en betydelig andel ungdom som opplever mobbing, med konsekvenser som psykiske lidelser og ensomhet. Mobbing kan føre til ensomhet, som kan ... -
Skal jeg gripe inn? Policys betydning på tilskueratferd i møte med mobbing
(Master thesis, 2022-05-20)Tidligere forskning på mobbing i arbeidslivet har hovedsakelig omhandlet det dyadiske forholdet mellom mobber og offer. Nyere forskning vektlegger hvordan tilskuerne både blir påvirket av situasjonen, samtidig som de kan ... -
Understanding Pupil Violence: Bullying Theory as Technoscience in Sweden and Norway
(Peer reviewed; Journal article, 2018)Around 1970, violence among pupils became conceptualised in a radically new way when the concept of “mobbing” was introduced into the Nordic school debate. The concept was immediately embraced by popular discourse with the ... -
Virker det? Etisk infrastruktur sin betydning for forekomst av trakassering og varsling i norske kommuner
(Master thesis, 2018-06-13)Tidligere forskning på trakassering og varsling i arbeidslivet har hovedsakelig konsentrert seg om årsaker og konsekvenser. Mindre fokus har blitt rettet mot effektiviteten av organisatoriske systemer i forbindelse med ...