Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHintze, Erik Haug
dc.contributor.authorMørch-Simonsen, Johan
dc.contributor.authorFarstad, Martin
dc.date.accessioned2015-05-20T11:51:44Z
dc.date.available2015-05-20T11:51:44Z
dc.date.issued2015-04-14eng
dc.date.submitted2015-04-14eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/9906
dc.description.abstractNeuroscientific advances have provided new empirical support and actuality to psychodynamic theories, especially those concerning development in caregiver-infant-interplay. This has also made it possible to shed light on the importance of children's play for brain development. Processes in caregiver- infant-interplay, especially the caregiver's regulation of the child, is formative for brain development and fundamental for the individual's functioning. Many of these processes are present in children's free play with the caregiver, and may offer a potential room for development. This knowledge is used to explain how the use of Rogerian principles and free play guided by the child may have therapeutic effect. This is done using Child-Centered Play Therapy as a framework. From a Rogerian perspective humans are prepared to seek what they need to promote their own development. Children tend to seek interaction and play with significant others, and should therefore be given opportunities to partake in free play interactions with someone who can secure the developmental qualities of such interactions. Child-Centered Play Therapy seems to be a useful approach to resume this development in children who experience maladjustment.en_US
dc.description.abstractNevrovitenskapelige fremskritt har gitt ny empirisk støtte og aktualitet til psykodynamiske teorier, særlig de som omhandler utvikling i det tidlige samspillet. Dette har også gjort det mulig å belyse viktigheten av barns lek for hjernens utvikling. Prosesser i det tidlige samspillet, spesielt omsorgsgivers regulering av barnet, er formende for hjernens utvikling, og grunnleggende for individets fungering. Mange av disse samspillsprosessene er til stede i barns frie lek med omsorgsgiver, og synes å tilby et potensielt rom for utvikling. Oppgaven bruker denne kunnskapen til å redegjøre for hvordan bruken av rogerianske samspillsprinsipper og lek styrt av barnet, kan ha terapeutisk effekt. Dette gjøres med utgangspunkt i barnesentrert leketerapi (Child-Centered Play Therapy). Fra et rogeriansk perspektiv er mennesker innstilt på å søke det de trenger for å fremme egen utvikling. Barn har en tendens til å leke og søke samspill med signifikante andre, og bør derfor gis muligheten til fri lek i samspill med en som kan ivareta de utviklingsmessige kvalitetene ved slike samspill. Barnesentrert leketerapi kan være en svært nyttig innfallsvinkel for å gjenoppta den naturlige utviklingen hos barn som opplever mistilpasning.en_US
dc.format.extent622330 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectPlay Therapy
dc.subjectEmotional Regulation
dc.subjectChild Psychotherapy
dc.subjectBarnesentrert leketerapieng
dc.subjectLekeng
dc.subjectNevroaffektiv utviklingspsykologieng
dc.subjectTidlig samspilleng
dc.subjectAffektreguleringeng
dc.subjectAktelseeng
dc.subjectSelvaktualiseringeng
dc.subjectChild-Centered Play Therapyeng
dc.subjectCCPTeng
dc.subjectPlayeng
dc.subjectNeuroaffective developmental psychologyeng
dc.subjectCaregiver-infant-interplay,eng
dc.subjectAffect regulationeng
dc.subjectRegardeng
dc.subjectSelf-actualizationeng
dc.titleDet terapeutiske potensialet i å leke sammen - Barnesentrert leketerapi i lys av nevroaffektiv utviklingspsykologieng
dc.typeMaster thesis
dc.rights.holderCopyright the author. All rights reserved
dc.description.localcodePSYK300
dc.description.localcodePRPSYK
dc.subject.nus736102eng
fs.subjectcodePSYK300


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel